• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Migration, språk och identitet Språkinlärning och motivation hos lågutbildade SFI-elever i ett genusperspektiv.

Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka några lågutbildade sfi-­elever och ta reda på hur deras identitet påverkas under migrationsprocessen. Hur språk eller att vara utan språk i det nya landet påverkar deras självbild och hur detta i sin tur påverkar motivationen att lära sig det nya landets språk? Huvudfokus i uppsatsen ligger på motivationen. Jag ville förstå vad som händer med motivationen till andraspråksinlärning. En av mina frågeställningar var: ”Varför skiljer studieresultaten så markant mellan informanterna i min studie med tanke på att alla har en bakgrund som analfabeter från hemlandet?” För att utföra denna studie valde jag sex elever från skolan där jag jobbar själv som SFI-­lärare. Mitt val blev unga kurder från norra Irak, eftersom alla kom till Sverige som analfabeter. Jag valde tre unga kvinnor och tre unga män eftersom jag i min forskning försökte analysera andraspråksinlärning genom genusperspektiv. Jag har valt en kvalitativ metod, som var baserad på djupintervjuer för att denna metod var mest lämplig för att få svar på mina frågeställningar. Jag genomförde intervjuerna på mitt jobb i informanternas vanliga miljö. Resultatet av min forskning visar att det finns skillnad mellan attityder till svenskinlärning bland mina elever. Det som framkom i min studie var att det fanns flera faktorer som bidrog eller hindrade motivationen till andraspråksinlärningen. Slutsatsen blev att det absolut avgörande för en lyckad språkinlärning var immigrantens inställning till frågan om återvändande till sitt gamla land.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25856
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
gupea_2077_25856_1.pdf (443.7Kb)
Date
2011-06-28
Author
Eriksson-­Pettersson, Marina
Keywords
immigration
andraspråksinlärning
motivation
Series/Report no.
Specialarbete
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV