• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Migration, språk och identitet Språkinlärning och motivation hos lågutbildade SFI-elever i ett genusperspektiv.

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka några lågutbildade sfi-­elever och ta reda på hur deras identitet påverkas under migrationsprocessen. Hur språk eller att vara utan språk i det nya landet påverkar deras självbild och hur detta i sin tur påverkar motivationen att lära sig det nya landets språk? Huvudfokus i uppsatsen ligger på motivationen. Jag ville förstå vad som händer med motivationen till andraspråksinlärning. En av mina frågeställningar var: ”Varför skiljer studieresultaten så markant mellan informanterna i min studie med tanke på att alla har en bakgrund som analfabeter från hemlandet?” För att utföra denna studie valde jag sex elever från skolan där jag jobbar själv som SFI-­lärare. Mitt val blev unga kurder från norra Irak, eftersom alla kom till Sverige som analfabeter. Jag valde tre unga kvinnor och tre unga män eftersom jag i min forskning försökte analysera andraspråksinlärning genom genusperspektiv. Jag har valt en kvalitativ metod, som var baserad på djupintervjuer för att denna metod var mest lämplig för att få svar på mina frågeställningar. Jag genomförde intervjuerna på mitt jobb i informanternas vanliga miljö. Resultatet av min forskning visar att det finns skillnad mellan attityder till svenskinlärning bland mina elever. Det som framkom i min studie var att det fanns flera faktorer som bidrog eller hindrade motivationen till andraspråksinlärningen. Slutsatsen blev att det absolut avgörande för en lyckad språkinlärning var immigrantens inställning till frågan om återvändande till sitt gamla land.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25856
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_25856_1.pdf (443.7Kb)
Datum
2011-06-28
Författare
Eriksson-­Pettersson, Marina
Nyckelord
immigration
andraspråksinlärning
motivation
Serie/rapportnr.
Specialarbete
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV