Migration, språk och identitet Språkinlärning och motivation hos lågutbildade SFI-elever i ett genusperspektiv.
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka några lågutbildade sfi-elever
och ta reda på hur deras identitet påverkas under migrationsprocessen.
Hur språk eller att vara utan språk i det nya landet påverkar deras
självbild och hur detta i sin tur påverkar motivationen att lära sig det nya
landets språk? Huvudfokus i uppsatsen ligger på motivationen. Jag ville
förstå vad som händer med motivationen till andraspråksinlärning. En
av mina frågeställningar var: ”Varför skiljer studieresultaten så markant mellan informanterna i min studie med tanke på att alla har en bakgrund som analfabeter från hemlandet?”
För att utföra denna studie valde jag sex elever från skolan där jag
jobbar själv som SFI-lärare. Mitt val blev unga kurder från norra Irak,
eftersom alla kom till Sverige som analfabeter. Jag valde tre unga
kvinnor och tre unga män eftersom jag i min forskning försökte
analysera andraspråksinlärning genom genusperspektiv.
Jag har valt en kvalitativ metod, som var baserad på djupintervjuer för
att denna metod var mest lämplig för att få svar på mina
frågeställningar. Jag genomförde intervjuerna på mitt jobb i
informanternas vanliga miljö.
Resultatet av min forskning visar att det finns skillnad mellan
attityder till svenskinlärning bland mina elever. Det som framkom i min
studie var att det fanns flera faktorer som bidrog eller hindrade
motivationen till andraspråksinlärningen. Slutsatsen blev att det absolut
avgörande för en lyckad språkinlärning var immigrantens inställning till
frågan om återvändande till sitt gamla land.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-06-28Författare
Eriksson-Pettersson, Marina
Nyckelord
immigration
andraspråksinlärning
motivation
Serie/rapportnr.
Specialarbete
Språk
swe