• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Välbefinnandehälsa inom ämnet Idrott och Hälsa

Abstract
Sammanfattning Syfte Syftet med denna studie var att göra en kartläggning av elevers uppfattning av vad de anser bidra till att de mår bra samt belysa huruvida eleverna urskiljer något samband mellan fysisk aktivitet och välbefinnande eller ej. Studien syftade även till att undersöka hur en intervention i form av fysisk aktivitet kombinerat med en teorilektion om välbefinnande kunde påverka elevernas uppfattning om sambandet mellan fysisk aktivitet och välbefinnande. Metod Denna studie grundar sig på tillvägagångssättet för en learning study och undersökningen har genomförts i en klass av skolår 5, där tre lektioner har videofilmats – en praktisk idrottslektion (A1), en teorilektion (B) och ytterligare en praktisk idrottslektion (A). Eleverna har först fått fylla i ett förtest (Ft) om vad de har för uppfattning om att må bra. De har även fått fylla i ett rörelse-protokoll (Rp1, Rp) vid de praktiska lektionerna som visar vad de har presterat och vad de tyckte om övningarna. Till sist fick de ett eftertest (Et) att fylla i för att se om de hade ändrat sig något i sin uppfattning om att må bra efter den teoretiska interventionen. Resultaten av dokumenten har sammanställts i olika tabeller och diagram och innehållet i den teoretiska lektionen har analyserats för att tillsammans besvara de frågeställningar som undersökningens problemområde består av. Resultat Av resultatet kan utläsas att denna grupp av elever tänker mycket på sociala faktorer, men även fysiska och psykiska faktorer är viktiga för sitt välmående. Efter den teoretiska interventionen kan man se vissa förändringar hos eleverna som tyder på att de lyssnat och tagit till sig av det som sagts, men det finns en hel del kvar att bearbeta i form av kritiska aspekter om studien skulle fortsätta i en fullvärdig learning study.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/25914
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_25914_1.pdf (149.8Kb)
Date
2011
Author
Lundberg, Åsa
Keywords
Learning study
välbefinnandehälsa
motivation
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV