• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Välbefinnandehälsa inom ämnet Idrott och Hälsa

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte Syftet med denna studie var att göra en kartläggning av elevers uppfattning av vad de anser bidra till att de mår bra samt belysa huruvida eleverna urskiljer något samband mellan fysisk aktivitet och välbefinnande eller ej. Studien syftade även till att undersöka hur en intervention i form av fysisk aktivitet kombinerat med en teorilektion om välbefinnande kunde påverka elevernas uppfattning om sambandet mellan fysisk aktivitet och välbefinnande. Metod Denna studie grundar sig på tillvägagångssättet för en learning study och undersökningen har genomförts i en klass av skolår 5, där tre lektioner har videofilmats – en praktisk idrottslektion (A1), en teorilektion (B) och ytterligare en praktisk idrottslektion (A). Eleverna har först fått fylla i ett förtest (Ft) om vad de har för uppfattning om att må bra. De har även fått fylla i ett rörelse-protokoll (Rp1, Rp) vid de praktiska lektionerna som visar vad de har presterat och vad de tyckte om övningarna. Till sist fick de ett eftertest (Et) att fylla i för att se om de hade ändrat sig något i sin uppfattning om att må bra efter den teoretiska interventionen. Resultaten av dokumenten har sammanställts i olika tabeller och diagram och innehållet i den teoretiska lektionen har analyserats för att tillsammans besvara de frågeställningar som undersökningens problemområde består av. Resultat Av resultatet kan utläsas att denna grupp av elever tänker mycket på sociala faktorer, men även fysiska och psykiska faktorer är viktiga för sitt välmående. Efter den teoretiska interventionen kan man se vissa förändringar hos eleverna som tyder på att de lyssnat och tagit till sig av det som sagts, men det finns en hel del kvar att bearbeta i form av kritiska aspekter om studien skulle fortsätta i en fullvärdig learning study.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/25914
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_25914_1.pdf (149.8Kb)
Datum
2011
Författare
Lundberg, Åsa
Nyckelord
Learning study
välbefinnandehälsa
motivation
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV