Förskollärares förhållningssätt i samspel med barn – en studie om hur olika förhållningssätt kan påverka barns lärande.
Abstract
I denna text kommer ni att få ta del av en undersökning kring förskollärares förhållningssätt.
Hur det hämmar alternativt främjar barnens lärande beroende på hur man arbetar som
pedagog. Ni kommer att få ta del av observationer som är hämtade ur den dagliga
verksamheten i förskolan, samt få svar på hur olika förhållningssätt stimulerar det spontana
lärandet hos barnen. Jag kommer även att belysa vad som sker kring barnens lärande beroende
på hur förskollärare förhåller sig till barnen i olika situationer.
Jag har valt att denna rapport skall belysa förskollärares förhållningssätt då jag anser det är av
stor vikt att vi som blivande lärare är medvetna om vilka val vi gör i arbetet med barn. Hela
dagarna får lärare ta ställning till olika val och det gäller att vara medveten om
konsekvenserna för dem.
Observationerna är som sagt hämtade ur förskolans verksamhet, där jag har varit en
deltagande observatör. Observationerna har jag sedan analyserat utifrån lämplig litteratur. Här
kan man se hur pedagogernas förhållningssätt påverkar hur barnens lärande utvecklas. Det har
sedan blivit resultatet i denna undersökning. Man kan se att pedagogernas olika
förhållningssätt stimulerar barnens lärande på olika sätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Nordin, Caroline
Keywords
Lärande
läroplan
teorier
tidigare forskning
fö
Language
sv