”En gång är en gång för mycket”: En studie om mobbning och kränkande särbehandlingar i förskolan.
Abstract
Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare tänker och agerar kring mobbningsbegreppet. I studien
har vi använt oss av kvalitativa och semistrukturerade intervjuer. Vi använde oss av den sortens intervjuer för att
få så väsentliga och detaljerade svar som möjligt. Vi har inspirerats av hermeneutikens syfte, som är att förstå
och inte endast begripa. Förförståelsen är viktig att betona, eftersom en upplevelse inte behöver betyda samma
sak för två olika personer av den anledningen att varje människa har olika förförståelse för olika begrepp. I vårt
insamlade material fick vi fram att pedagogerna anser att det förekommer mobbning och kränkande
särbehandlingar på de utvalda förskolorna. Det vi också fick fram är att det finns flera olika program som
pedagogerna arbetar med i syfte att förebygga mobbningen och kränkande särbehandlingar. Vi har även insett att
det är viktigt att ha ett tydligt förhållningssätt och vara tydlig med att sätta gränser när ett eller flera barn har
betett sig illa. Förskolan skall vara en arena där barnen känner sig trygga och glada. Arbetet med att motverka
mobbning och kränkande särbehandling i förskolan är något som ständigt behöver ses över. Att ha ett tematiskt
arbetssätt är en metod för att förebygga mobbning och kränkande särbehandling, men också Start, Stegvis och
SET är några andra metoder som finns för att arbeta i förebyggande syfte. Resultatet visar att lärarna är
medvetna om att problemet finns hos de yngsta barnen. Lärarna arbetar konstant med att förebygga mobbning
och kränkande särbehandlingar på förskolorna. Vi tycker att det är viktigt att ha ett bra förhållningssätt mot både
barn och vuxna så att ingen behöver känna sig kränkt eller illa behandlad.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Hellström, Kathrin
Nilsson, Marie
Keywords
Förskola
mobbning
kränkande särbehandlingar
sam
Language
sv