• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”En gång är en gång för mycket”: En studie om mobbning och kränkande särbehandlingar i förskolan.

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare tänker och agerar kring mobbningsbegreppet. I studien har vi använt oss av kvalitativa och semistrukturerade intervjuer. Vi använde oss av den sortens intervjuer för att få så väsentliga och detaljerade svar som möjligt. Vi har inspirerats av hermeneutikens syfte, som är att förstå och inte endast begripa. Förförståelsen är viktig att betona, eftersom en upplevelse inte behöver betyda samma sak för två olika personer av den anledningen att varje människa har olika förförståelse för olika begrepp. I vårt insamlade material fick vi fram att pedagogerna anser att det förekommer mobbning och kränkande särbehandlingar på de utvalda förskolorna. Det vi också fick fram är att det finns flera olika program som pedagogerna arbetar med i syfte att förebygga mobbningen och kränkande särbehandlingar. Vi har även insett att det är viktigt att ha ett tydligt förhållningssätt och vara tydlig med att sätta gränser när ett eller flera barn har betett sig illa. Förskolan skall vara en arena där barnen känner sig trygga och glada. Arbetet med att motverka mobbning och kränkande särbehandling i förskolan är något som ständigt behöver ses över. Att ha ett tematiskt arbetssätt är en metod för att förebygga mobbning och kränkande särbehandling, men också Start, Stegvis och SET är några andra metoder som finns för att arbeta i förebyggande syfte. Resultatet visar att lärarna är medvetna om att problemet finns hos de yngsta barnen. Lärarna arbetar konstant med att förebygga mobbning och kränkande särbehandlingar på förskolorna. Vi tycker att det är viktigt att ha ett bra förhållningssätt mot både barn och vuxna så att ingen behöver känna sig kränkt eller illa behandlad.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26067
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26067_1.pdf (227.9Kb)
Datum
2011
Författare
Hellström, Kathrin
Nilsson, Marie
Nyckelord
Förskola
mobbning
kränkande särbehandlingar
sam
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV