• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Normbrytande barnlitteratur – ett verktyg för normkritisk pedagogik Termin/år: Ht 2010

Abstract
Syfte: Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka vilka möjligheter normkritisk pedagogik har att etableras på förskolor. Vi ser läsning av normbrytande barnlitteratur som ett verktyg av många, men har fått uppfattningen av att utbudet på normbrytande barnböcker i förskolan är begränsat. Därför undersöker vi även hur bokförlag skapar tillgänglighet för normbrytande barnlitteratur på förskolor och skolor. Metod och material: Vi har intervjuat sex pedagoger på tre olika förskolor och en pedagog i en förskoleklass. Vi har även intervjuat förläggare på fyra olika bokförlag, där tre av bokförlagen är inriktade på att ge ut mer normbrytande barnlitteratur. Intervjuerna har utgått från några centrala teman kring hur informanterna förhåller sig till normbrytande barnlitteratur, hur pedagogerna arbetar med litteraturen samt hur bokförlagen går till väga för att skapa tillgänglighet för deras litteratur på förskolor och skolor. Relevans för läraryrket: Skolverket samt Rädda Barnen i samarbete med Rädda Barnens Ungdomsförbund presenterade 009 varsin rapport där vikten av ett normkritiskt förhållningssätt för att kunna motverka diskriminering i förskola och skola poängteras. Eftersom det är de bakomliggande normerna som gör att vissa människor privilegieras och andra ses som avvikande är det viktigt att synliggöra och ifrågasätta dessa normer. Genom att ha ett intersektionellt perspektiv belyses olika normers maktrelationer och hur de inbördes kan samverka och förstärka varandra. Resultat: Vi utgår från forskning kring normkritisk pedagogik samt queerteorin och det intersektionella perspektivet. Vi har fokuserat på vissa centrala aspekter i Kumashiros forskning, som vi tror är väsentliga för att ett normkritiskt arbete överhuvudtaget ska kunna etableras. Vi har sett att de pedagoger som ofta läste normbrytande barnlitteratur hade en större medvetenhet kring normers påverkan. På deras förskolor fanns därmed bredare möjligheter för etablerande av en normkritisk pedagogik. De bokförlag vi intervjuade gjorde mycket för att skapa tillgänglighet för deras normbrytande barnlitteratur. Ansvaret för att litteraturen ska hitta sin väg till förskolorna ligger således på de enskilda förskolorna. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26076
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26076_1.pdf (560.8Kb)
Date
2011
Author
Johansson, Grete
Holtne, Nina
Keywords
Normbrytande barnlitteratur
normkritisk pedagogik
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV