Normbrytande barnlitteratur – ett verktyg för normkritisk pedagogik Termin/år: Ht 2010
Sammanfattning
Syfte:
Vårt syfte med examensarbetet är att undersöka vilka möjligheter normkritisk pedagogik har att etableras på
förskolor. Vi ser läsning av normbrytande barnlitteratur som ett verktyg av många, men har fått uppfattningen av
att utbudet på normbrytande barnböcker i förskolan är begränsat. Därför undersöker vi även hur bokförlag skapar
tillgänglighet för normbrytande barnlitteratur på förskolor och skolor.
Metod och material:
Vi har intervjuat sex pedagoger på tre olika förskolor och en pedagog i en förskoleklass. Vi har även intervjuat
förläggare på fyra olika bokförlag, där tre av bokförlagen är inriktade på att ge ut mer normbrytande
barnlitteratur. Intervjuerna har utgått från några centrala teman kring hur informanterna förhåller sig till
normbrytande barnlitteratur, hur pedagogerna arbetar med litteraturen samt hur bokförlagen går till väga för att
skapa tillgänglighet för deras litteratur på förskolor och skolor.
Relevans för läraryrket:
Skolverket samt Rädda Barnen i samarbete med Rädda Barnens Ungdomsförbund presenterade 009 varsin
rapport där vikten av ett normkritiskt förhållningssätt för att kunna motverka diskriminering i förskola och skola
poängteras. Eftersom det är de bakomliggande normerna som gör att vissa människor privilegieras och andra ses
som avvikande är det viktigt att synliggöra och ifrågasätta dessa normer. Genom att ha ett intersektionellt
perspektiv belyses olika normers maktrelationer och hur de inbördes kan samverka och förstärka varandra.
Resultat:
Vi utgår från forskning kring normkritisk pedagogik samt queerteorin och det intersektionella perspektivet. Vi
har fokuserat på vissa centrala aspekter i Kumashiros forskning, som vi tror är väsentliga för att ett normkritiskt
arbete överhuvudtaget ska kunna etableras. Vi har sett att de pedagoger som ofta läste normbrytande
barnlitteratur hade en större medvetenhet kring normers påverkan. På deras förskolor fanns därmed bredare
möjligheter för etablerande av en normkritisk pedagogik. De bokförlag vi intervjuade gjorde mycket för att
skapa tillgänglighet för deras normbrytande barnlitteratur. Ansvaret för att litteraturen ska hitta sin väg till
förskolorna ligger således på de enskilda förskolorna.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Johansson, Grete
Holtne, Nina
Nyckelord
Normbrytande barnlitteratur
normkritisk pedagogik
Språk
sv