Barns fysiska lärandemiljöer i förskolan - En jämförelse mellan Reggio Emilia inspirerade förskolor och traditionella förskolor
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med studien är att se hur miljön är planerad för barnen i förskolan 1-5år. Studien är från ett antal
traditionella förskolor samt Reggio Emilia inspirerade förskolor. Skiljer sig pedagogernas sätt att tänka om
utformningen av inomhusmiljön, i en traditionell förskola, i jämförelse med en Reggio Emilia inspirerad? Hur
ser miljön ut? Vilka material finns tillgängliga? Vad finns i rummen? Metoden jag använde mig av var
strukturerade observationer, kvalitativa intervjuer. Resultatet i studien påvisar att pedagogernas syn av
inomhusmiljöns betydelse är viktig men det finns skillnader i utformningen av miljön när det gäller material och
rummen. De största skillnaderna ligger i placering av material samt hur arkitekturen har utformats. En
hemlikmiljö visar sig vara betydligt mer central i den traditionella förskolan än i den Reggio Emilia inspirerade.
Miljön i den Reggio Emilia inspirerade förskolan ses forskandet hos barnen som viktigast med hjälp av
exempelvis naturmaterial. I den traditionella förskolan är leksaker mer relevant som komplement till hemmet.
Betydelsen av studien är att uppmärksamma barnens lärmiljö. Miljön i förskolan är viktig för barnens lärande
och utveckling som också stöds av läroplanen i förskolan. Studiens relevans för läraryrket är väsentlig i den
meningen att synliggöra pedagogers tänkande när det gäller inomhusmiljön . Genom att uppmärksamma hur
pedagoger planerar barns miljö finns det möjlighet att skapa diskussion och reflektion kring valet av utformning
av lokaler och val av material i förskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Lövkvist, Ulrica
Keywords
lärmiljö
inomhusmiljö
förskola
barnsyn
kunskap
Language
sv