• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns fysiska lärandemiljöer i förskolan - En jämförelse mellan Reggio Emilia inspirerade förskolor och traditionella förskolor

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med studien är att se hur miljön är planerad för barnen i förskolan 1-5år. Studien är från ett antal traditionella förskolor samt Reggio Emilia inspirerade förskolor. Skiljer sig pedagogernas sätt att tänka om utformningen av inomhusmiljön, i en traditionell förskola, i jämförelse med en Reggio Emilia inspirerad? Hur ser miljön ut? Vilka material finns tillgängliga? Vad finns i rummen? Metoden jag använde mig av var strukturerade observationer, kvalitativa intervjuer. Resultatet i studien påvisar att pedagogernas syn av inomhusmiljöns betydelse är viktig men det finns skillnader i utformningen av miljön när det gäller material och rummen. De största skillnaderna ligger i placering av material samt hur arkitekturen har utformats. En hemlikmiljö visar sig vara betydligt mer central i den traditionella förskolan än i den Reggio Emilia inspirerade. Miljön i den Reggio Emilia inspirerade förskolan ses forskandet hos barnen som viktigast med hjälp av exempelvis naturmaterial. I den traditionella förskolan är leksaker mer relevant som komplement till hemmet. Betydelsen av studien är att uppmärksamma barnens lärmiljö. Miljön i förskolan är viktig för barnens lärande och utveckling som också stöds av läroplanen i förskolan. Studiens relevans för läraryrket är väsentlig i den meningen att synliggöra pedagogers tänkande när det gäller inomhusmiljön . Genom att uppmärksamma hur pedagoger planerar barns miljö finns det möjlighet att skapa diskussion och reflektion kring valet av utformning av lokaler och val av material i förskolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26112
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26112_1.pdf (555.3Kb)
Datum
2011
Författare
Lövkvist, Ulrica
Nyckelord
lärmiljö
inomhusmiljö
förskola
barnsyn
kunskap
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV