• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvalitativ studie om hur en grupp utländska lärare upplever sin situation i svensk skola

Abstract
Syfte: Syftet med uppsatsen var att undersöka hur en grupp utländska lärares kunskaper och erfarenheter värderades i svensk skola. Vad hade de med sig som behövdes i den svenska skolan och hur värderades detta? Vad ansågs som en tillgång och vad ansågs som en brist? Vi ville också undersöka hur betydelsen av kunskaper i svenska uppfattades. Vår förhoppning var att med uppsatsen kunna öka kunskapen om de utländska lärarnas situation i den svenska skolan. Teori: Vi använde oss av Bourdieus kapitalteori som teoretiskt verktyg i vår analys av intervjusvaren. Metod: Vi använde oss av intervjuer som metod. Vi intervjuade sexton personer varav tolv var utländska lärare som hade kompletterat eller fortfarande kompletterade sin utländska utbildning. De resterande fyra var VFU-ledare som hade haft ansvar för utländska lärare i deras verksamhetsförlagda utbildning. Samtliga arbetade i grundskolan. Resultat: De som tillfrågades i vår undersökning upplevde att deras språkliga och kulturella kompetens värderades högt, men bara om de arbetade i mångkulturella skolor. Kunskaper i svenska språket upplevdes som viktiga men inte det viktigaste i läraryrket. Viktigare än språket ansågs av våra respondenter vara goda relationer med eleverna samt bra pedagogik. Det relativt höga kravet på svenskkunskaper hos invandrade i Sverige kan förstås som maktförhållanden med grund i det postkoloniala tankesättet där majoritetsgruppens värderingar och språk anses vara viktigast.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26569
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_26569_1.pdf (500.1Kb)
Date
2011-08-22
Author
Bäck, Svitlana
Lahti, Pia
Keywords
utländska lärare
mångkulturalism
monokulturalism
Bourdieu
kapitalteori
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT11-IPS-04 U/V ULV LAU925
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV