Den mobila marknadsföringens utveckling - Sociala medier som plattform för mobil marknadsföring.
Abstract
Företag har sedan länge varit intresserade av mobil marknadsföring och då speciellt med
platsbaserade tjänster (Location Based Services – LBS) som fokus. Ett stort hinder för denna nya
marknadföringskanal har då varit att hantera kundens acceptans till reklam i mobilen. Vårt syfte
är att identifiera faktorer som visat sig vara kritiska och idag hanterbara för att uppnå en lyckad
mobil marknadsföring. Den utförda empiriska studien pekar på att en stor del av befolkningen
äger tillräckligt avancerade mobiler för att hantera en mer anpassad mobil marknadsföring. Det
innebär att dagens verklighet skiljer sig märkbart i jämförelse med bara för 5-10 år sedan.
Undersökningen gjordes i form av en online-enkät som gav resultat i en större mängd
kvantitativ information. Genom att jämföra tidigare forskningsarbeten kring mobil
marknadsföring, kundacceptans och sociala mediers framfart med de data vi samlat in har vi
identifierat ett antal kritiska framgångsfaktorer som måste tas i beaktande under
implementering av tekniken. Vad vi också sett är att sociala medier med dess LBS kan verka som
ett ramverk för mobil marknadsföring för att hantera dessa faktorer.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2011-09-07Author
Larsson, Daniel
Ebrahimzade, Rawa
Keywords
mobil marknadsföring
sociala medier
LBS
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:025
Language
swe