Internatskola och dess pedagogiska konsekvenser. En studie om hur elever och lärare upplever ett gymnasium med internatboende
Sammanfattning
Syfte
Syftet med denna studie är att undersöka faktorer som kan påverka elever som bor på inter-natskola under sin gymnasieutbildning, samt hur elever och lärare ser på internatboendet i förhållande till studiesituation och studieresultat.
Teori
För att tolka empirin används en abduktiv ansats, som ger möjlighet att analysera kvalitativa data tillsammans med egen kunskap och utifrån forskningsresultatet. Tidigare kunskap på forsknings¬om¬rådet guidade analysen i syfte att skapa en empiriskt och teoretiskt grundad, sammanhållen tolk¬ning på abstraherad nivå.
Metod
Som huvudsaklig metod valdes samtalsintervjuer. Nio elever och sex lärare har intervjuats utifrån två frågeguider. Frågorna har utformats för att ge så mycket information som möjligt. Inter¬vjuer¬na har spelats in och genomlyssnats flera gånger för att söka mönster i responden-ternas uppfatt¬ningar. Sortering av deras uppfattningar skedde utifrån tre teman som fanns i syfte och frågeställ¬ningar. I analysen sammanställdes svaren för att slutligen jämföras i avse-ende på att hitta skillna¬der och likheter i hur elever och lärare såg på internatets påverkan av studiesituation och studie¬resultat.
Resultat
Studiens resultat visar på att internatsboende är en skolform som har så väl positiv som negativ påverkan av elevers studieresultat. Den visar också att lärare och elevers uppfattningar i väsentliga frågor var likartade och det fanns flera faktorer som ansågs påverka elevernas stu-diesituation. Exempel på det var: frånvaro, mentorskap och studiestöd.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011-09-19Författare
Kihlstrand, Lillemor
Nyckelord
elever i behov av särskilt stöd
internat
frånvaro
avhopp
Serie/rapportnr.
Specialpedagogiska programmet
VT11-IPS-07 SPP600
Språk
swe