Al-maljaˀ – Samāḥ Idrīs En litterär granskning av boken samt dess plats i arabisk barnlitteratur
Sammanfattning
Den här uppsatsen presenterar en litterär analys av boken Al-maljaˀ,
skriven av den libanesiske författaren Samāḥ Idrīs och utgiven år 2005. Jag menar att
Al-maljaˀ skiljer sig från det som man hittills kunnat kalla normen för arabisk
barnlitteratur, då den inte tycks passa in i någon av de kategorier som majoriteten av de
övriga böckerna i genren kan delas in i. I min analys av boken diskuterar jag bokens språk,
anlägger ett genusperspektiv, berör humorn samt belyser bokens underliggande budskap.
Jag vill hävda att Al-maljaˀ på många sätt är en modern bok som vänder sig till en ny
generation läsare, där författarens medvetna förhållningssätt – att underhålla snarare än att
enbart undervisa – är bokens styrka. Al-maljaˀ är skriven för barn, ur ett barns perspektiv
och kan vara med och bidra till vad som förhoppningsvis innebär en förändring vad gäller
den arabiska barn- och ungdomslitteraturens svaga ställning i arabvärlden idag samt locka
en ny generation ungdomar till läsning.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-10-05Författare
Petersson, Johan
Nyckelord
arabiska
barnlitteratur
Al-majla
Samāḥ Idrīs
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsats i arabiska
SPL 2011-059
Språk
swe