• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag tror det handlar om makt” - En kvalitativ studie hur genusteori kan konkretiseras i ett arbetsmaterial för yngre åldrar

Abstract
Syfte och frågeställningar: Syftet med vår studie är att skapa ett enkelt och konkret arbetsmaterial inom ämnet genus för år 1 – 3. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar är hur genusteori kan konkretiseras i ett arbetsmaterial för årskurs 1 till 3, vilka metoder främjar konkretiseringen samt hur arbetsmaterialet utformas i relation till Lgr11 och Skollagen. Metod: Vår undersökning är en kvalitativ litteraturstudie. Vi har använt oss av hermeneutisk metod då vi utifrån vår förförståelse utskiljt vissa begrepp som vi finner centrala för vår undersökning. Vi har även genomfört en förstudie som bestod av samtal med elever i vår tänka åldersgrupp. Vi har sedan kontinuerligt under undersökningen prövat dessa begrepps relevans samt den teoretiska kunskap vi samlat in genom samtal med pedagoger och elevgrupper. Eftersom vårt syfte med undersökningen är att skapa ett konkret arbetsmaterial har vi även genomfört praktiskt arbete. Resultat: Vårt arbetsmaterial består av handledning och material till tre lektionstillfällen. Varje lektionstillfälle inleds med en berättelse, därefter följer en övning. Dessa övningar består av en samtalsövning, en dramaövning samt en skrivövning. För oss var det viktigt att arbetssätten främjade samarbete mellan eleverna där eleverna lär av varandra och tar del av varandras perspektiv. En viktig utgångspunkt för oss under hela studien har varit att skapa ett material som möjliggör för eleverna att se sin egen och andras situation utifrån ett annat perspektiv. Att konkretisera och tala om genus och genusproblematiker med yngre barn har för oss inneburit att skapa situationer där de själva kan reflektera kring sin egen roll samt andras roller och förutsättningar. Vår förhoppning är att vårt arbetsmaterial kan skapa förutsättningar för pedagoger att arbeta mer med genus, starta upp ett mer kontinuerligt arbete med genus eller som en introduktion till att börja arbeta med genus.        
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28142
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28142_1.pdf (425.4Kb)
Date
2011
Author
Holters, Adam
Keywords
genus
genusteori
arbetsmaterial
yngre åldrar
d
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV