”Jag tror det handlar om makt” - En kvalitativ studie hur genusteori kan konkretiseras i ett arbetsmaterial för yngre åldrar
Sammanfattning
Syfte och frågeställningar: Syftet med vår studie är att skapa ett enkelt och konkret arbetsmaterial inom ämnet
genus för år 1 – 3. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar är hur genusteori kan konkretiseras i ett
arbetsmaterial för årskurs 1 till 3, vilka metoder främjar konkretiseringen samt hur arbetsmaterialet utformas i
relation till Lgr11 och Skollagen.
Metod: Vår undersökning är en kvalitativ litteraturstudie. Vi har använt oss av hermeneutisk metod då vi utifrån
vår förförståelse utskiljt vissa begrepp som vi finner centrala för vår undersökning. Vi har även genomfört en
förstudie som bestod av samtal med elever i vår tänka åldersgrupp. Vi har sedan kontinuerligt under
undersökningen prövat dessa begrepps relevans samt den teoretiska kunskap vi samlat in genom samtal med
pedagoger och elevgrupper. Eftersom vårt syfte med undersökningen är att skapa ett konkret arbetsmaterial har
vi även genomfört praktiskt arbete.
Resultat: Vårt arbetsmaterial består av handledning och material till tre lektionstillfällen. Varje lektionstillfälle
inleds med en berättelse, därefter följer en övning. Dessa övningar består av en samtalsövning, en dramaövning
samt en skrivövning. För oss var det viktigt att arbetssätten främjade samarbete mellan eleverna där eleverna lär
av varandra och tar del av varandras perspektiv. En viktig utgångspunkt för oss under hela studien har varit att
skapa ett material som möjliggör för eleverna att se sin egen och andras situation utifrån ett annat perspektiv. Att
konkretisera och tala om genus och genusproblematiker med yngre barn har för oss inneburit att skapa
situationer där de själva kan reflektera kring sin egen roll samt andras roller och förutsättningar. Vår förhoppning
är att vårt arbetsmaterial kan skapa förutsättningar för pedagoger att arbeta mer med genus, starta upp ett mer
kontinuerligt arbete med genus eller som en introduktion till att börja arbeta med genus.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Holters, Adam
Nyckelord
genus
genusteori
arbetsmaterial
yngre åldrar
d
Språk
sv