• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att cementera eller dementera stereotypa könsroller i läromedelstext - En läromedelsanalys med genusperspektiv

Sammanfattning
I denna uppsats görs en läromedelsanalys på tre texter tagna ur tre olika läroböcker i ämnet svenska för årskurs 7-9. I dessa texter analyseras de språkliga och manifesterade attityder som rör kvinnligt och manligt och kommer till uttryck i texterna. Tanken med detta är att se hur läroplanens mål om jämställdhet och respekt för olikheter gestaltas genom dessa attityder. Attityderna i texterna ses som värdeord och knyts till Hirdmans teori om det stereotypa genuskontraktet. Resultatet av undersökningen visar att det i alla tre texterna finns språkliga attityder som skapar stereotypa könsroller. Det är könsroller som alla finns representerade i Hirdmans stereotypa genuskontrakt. Ingen av texterna anser jag kan medverka till att bryta könsstereotyper eller fördomar hos läsaren. Läsning av texter som dessa måste både föregås av och avslutas med en problematiserande diskussion. I uppsatsen tolkas genus som något vi skapar i sociala situationer. Min uppfattning är att genusarbetet på skolor ofta blir ytligt och inte alls utgår ifrån denna syn på genus utan oftast handlar om att till exempel samma antal kvinnliga som manliga författarskap presenteras i undervisningsmaterialet. Jag anser att innehållet i de analyserade texterna och de språkliga attityder som finns kan bidra till att cementera de stereotypa könsroller som Hirdman presenterar och således inte leda till en utvidgad förståelse och respekt för könsolikheter, bland elever och personal på skolan.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Interdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp LSV410, Svenska för blivande lärare, specialisering 2 Ht 2011 Handledare: Anna Lyngfelt
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29272
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_29272_1.pdf (427.7Kb)
Datum
2012-05-22
Författare
Therese, Alfredsson
Nyckelord
läromedelsanalys
genus
språkliga attityder
värdeord
grundskolans senare år
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV