• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erfarenheter av och tankar om att vara flerspråkig - reflektioner av åtta gymnasieelever

Sammanfattning
Uppsatsen är en undersökning av åtta elevers erfarenheter och tankar om att vara flerspråkig. Syftet var att ta reda på hur ett antal flerspråkiga personer själva upplevde sin situation, för att på så sätt öka kunskapen och förståelsen om flerspråkighet och därmed minska missförstånd. De viktigaste frågeställningarna, har varit att finna vilka föroch nackdelar som eleverna upplevde, hur språken har inverkat på deras vardag och hur identitetskänslan har påverkats. Metoden, som användes, var en kvalitativ metod, där djupintervjuer har gjorts med eleverna enskilt. De åtta eleverna, som har intervjuats, har bott i Sverige mellan två och sex år och kommer från länder i Europa, Asien och Afrika. De flesta studerar svenska som andraspråk på ”högstadienivå” och är alltså klara med sfistudierna, vilket gjorde att det inte var några större språkbekymmer. Eleverna är i tonåren, och några är vuxna. Resultatet av intervjuerna visade att eleverna såg mest fördelar med att vara flerspråkiga. De tyckte att de fick kontakt med nya människor och kulturer och de trodde att de skulle ha nytta av sina språk i framtiden. Det skulle ge dem fler möjligheter till arbeten och större valfrihet. Flera ansåg att språken förbättrade självförtroendet. De hade alla mötts av positiva reaktioner i Sverige. Identitetskänslan påverkas inte automatiskt av det nya språket, utan den styrs av personens ursprungsland, kultur och släkt. Avslutningsvis kan man konstatera att fler och fler människor lever i en flerspråkig miljö och att omflyttningen i världen ökar, och på så sätt sprids kunskaper och erfarenheter.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SSA133 Vt 2012 Handledare: Tore Otterup
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29655
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_29655_1.pdf (595.6Kb)
Datum
2012-07-09
Författare
Wihman, Majvor
Nyckelord
svenska som andraspråk
flerspråkighet
elevreflektioner
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV