Ledarskapets betydelse för gruppdynamiken i klassrummet
Abstract
Att fundera och reflektera kring sitt eget ledarskap och hur det kan påverka klassen man som pedagog
arbetar i är otroligt viktigt eftersom man i sin lärarroll alltid har på sitt ansvar att vara en god ledare.
Mitt intresse för olika ledarskapsstilar började för något år sen då jag arbetade i en klass som haft
oturen med flera ledarbyten. Klassen var en så kallad problemklass och jag fick äran att ta över
ledarskapet. Syftet med detta examensarbete är att beskriva och försöka förstå hur olika typer av
ledarskap bland pedagoger kan komma att påverka gruppdynamiken i en klass. Mina frågeställningar
är således:
- Viken form av ledarskap använder pedagoger för att få en harmonisk grupp där de goda Formaterade: Punkter och numrering
relationerna i gruppen bibehålls och de dåliga relationerna bryts?
- Vilka fördelar/nackdelar anser pedagoger finns med de olika ledarskapsstilarna?Formaterade: Punkter och numrering
Hur blir en klass problematisk? Hur skall man som pedagog arbeta för att få en stabiliserad klass?
Detta var frågor jag ville ha svar på och med hjälp av nogranna litteraturstudier om de olika
ledarskapsstilarna, det auktoritära, det demokratiska och laissez faire-ledarskapet och även med hjälp
av intervjuer med fem erfarna pedagoger försökte jag införskaffa dessa svar. Genomgående bland
pedagogerna var att det var viktigt med ömsesidig respekt samt att ha en fungerande dialog mellan
pedagog och elev och en demokratisk miljö skulle i den mån det gick fylla klassrummet. Elevernas
involvering i vilka klassrumsregler som gällde och hur man skapar arbetsro var en självklar punkt
enligt vissa av pedagogerna.
Denna undersökning är relevant idag när klasserna blir större och pedagogerna färre. Det gäller att
hitta en ledarskapsstil som passar för en själv, men man måste hela tiden vara anpassningsbar till de
olika situationer som kan uppstå i skolan. Om man som pedagog arbetar medvetet med gruppens
egenheter samt individers egenheter kan man skapa ett gott arbetsklimat i klassen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Månsson, Christine
Keywords
Gruppdynamik
barns sociala samspel
ledarskap
au
Language
sv