• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledarskapets betydelse för gruppdynamiken i klassrummet

Sammanfattning
Att fundera och reflektera kring sitt eget ledarskap och hur det kan påverka klassen man som pedagog arbetar i är otroligt viktigt eftersom man i sin lärarroll alltid har på sitt ansvar att vara en god ledare. Mitt intresse för olika ledarskapsstilar började för något år sen då jag arbetade i en klass som haft oturen med flera ledarbyten. Klassen var en så kallad problemklass och jag fick äran att ta över ledarskapet. Syftet med detta examensarbete är att beskriva och försöka förstå hur olika typer av ledarskap bland pedagoger kan komma att påverka gruppdynamiken i en klass. Mina frågeställningar är således: - Viken form av ledarskap använder pedagoger för att få en harmonisk grupp där de goda Formaterade: Punkter och numrering relationerna i gruppen bibehålls och de dåliga relationerna bryts? - Vilka fördelar/nackdelar anser pedagoger finns med de olika ledarskapsstilarna?Formaterade: Punkter och numrering Hur blir en klass problematisk? Hur skall man som pedagog arbeta för att få en stabiliserad klass? Detta var frågor jag ville ha svar på och med hjälp av nogranna litteraturstudier om de olika ledarskapsstilarna, det auktoritära, det demokratiska och laissez faire-ledarskapet och även med hjälp av intervjuer med fem erfarna pedagoger försökte jag införskaffa dessa svar. Genomgående bland pedagogerna var att det var viktigt med ömsesidig respekt samt att ha en fungerande dialog mellan pedagog och elev och en demokratisk miljö skulle i den mån det gick fylla klassrummet. Elevernas involvering i vilka klassrumsregler som gällde och hur man skapar arbetsro var en självklar punkt enligt vissa av pedagogerna. Denna undersökning är relevant idag när klasserna blir större och pedagogerna färre. Det gäller att hitta en ledarskapsstil som passar för en själv, men man måste hela tiden vara anpassningsbar till de olika situationer som kan uppstå i skolan. Om man som pedagog arbetar medvetet med gruppens egenheter samt individers egenheter kan man skapa ett gott arbetsklimat i klassen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29810
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29810_1.pdf (270.4Kb)
Datum
2012
Författare
Månsson, Christine
Nyckelord
Gruppdynamik
barns sociala samspel
ledarskap
au
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV