• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Modersmålet ligger till grund för inlärning av andraspråket" En jämförande studie av sfi-­undervisning med och utan modersmålsstöd

Sammanfattning
Syftet med denna undersökning är att jämföra två olika undervisnings-­ former för vuxna illitterata andraspråksinlärare. Undersökningen görs på två olika skolor. Den ena skolan erbjuder modersmålsstöd i undervisningen och den andra skolan har ingen modersmålsundervisning. De områden som jämförs är om och i så fall hur elevernas sätt att lära skiljer sig beroende på om de har modersmålsundervisning eller inte, om motivationen ökar om eleverna får stöttning på sitt modersmål, om och hur digitala hjälpmedel används i undervisningen och hur de i så fall stödjer inlärningen. Slutligen sammanställs de jämförda skolornas skolledning och deras syn på modersmålsstöd i undervisningen. Frågeställningarna följer som en röd tråd genom hela uppsatsen och återkommer sedan i resultat-­ och diskussionsdelen. Litteraturgenomgången innehåller en del av tidigare forskning vad gäller illitterata andraspråksinlärare. Uppsatsen belyser också litteratur kring samhällets krav på att en individ ska ha många olika kompetenser idag, s.k. nyckelkompetenser. Mycket fokus läggs kring modersmålets roll för inlärningen av ett andraspråk där bl.a. Elisabet Mörneruds studie kring modersmålsbaserad undervisning i Hyllie kommun (2010) används, samt Thomas & Colliers forskning av tvåspråkiga barns resultat i olika skolsystem i USA (2002). En kvalitativ metod har använts då denna metod har stor flexibilitet och är användbar om man som forskare vill få så mycket information som möjligt från en liten grupp respondenter. I denna undersökning har använts deltagande observationer och intervjuer. Resultaten av undersökningen visar att deltagarna blir säkrare med sitt andraspråk när de har modersmålsstöd i undervisningen, de får ett bättre självförtroende och vågar ta mer kontakt och prata med andra svenskar än vad deltagarna utan modersmålsundervisning gör. Däremot använder deltagare utan tillgång till modersmålsundervisning digitala hjälpmedel i undervisningen i större utsträckning än deltagarna med modersmålsundervisning gör. Min slutsats gällande denna undersökning är att modersmålsbaserad undervisning gör andraspråksinlärningen effektivare, tryggare och mer motiverande för vuxna illitterata andraspråksinlärare. Tidigare forskning visar också på samma resultat.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SSA133 Vt 2012 Handledare: Lilian Nygren-­Junkin
URL:
http://hdl.handle.net/2077/30603
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_30603_1.pdf (637.2Kb)
Datum
2012-10-11
Författare
Skoglund, Annette
Nyckelord
modersmålsbaserad undervisning
alfabetiseringsundervisning
vuxna illitterata andraspråksinlärare
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV