Show simple item record

dc.contributor.authorHagberg, Niklassv
dc.contributor.authorOlofsson, Viktorsv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31526
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med undersökningen är att undersöka svensklärares förhållningssätt till svordomar och hur relevant det är att inkludera svordomar i svenskundervisningen. Genom en enkätundersökning har vi sökt svar på frågeställningarna. Resultatet visar på att svensklärare ställer sig positiva till svordomar i undervisningen och motiverar det utifrån fyra skäl: att det är vanligt med svordomar, att de hör till talspråket, att de är kreativa och att de återspeglar kulturella fenomen. Genom fokusgrupper har vi också tagit del av språket hos elever som går på högstadiet. Det framgår att svordomar är en naturlig del av deras språk. Elevernas användning, de motiveringar som lärarna tar upp och tidigare forskning tyder på att svordomarna bör betraktas som ett relevant innehåll i undervisningen. Underlaget för ämnet är dock svagt i styrdokumenten. För att en eventuell undervisning av svordomar skall vara genomförbart bör detta kunskapsområde lyftas och tydligöras i läroplanen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSvordomarsv
dc.subjectsvenskundervisningsv
dc.subjectspråkets pragmatik,sv
dc.titleFår man svära på lektionen? En studie i svensklärares förhållningssätt till svordomarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record