Verklighet eller utopi? - en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om en skola för alla och särskilt stöd
Abstract
Huvudfrågor:
Hur ser lärare på begreppet ”en skola för alla” och hur anser de att det fungerar i praktiken?
Hur beskriver lärare att de arbetar med elever i behov av särskilt stöd?
Hur ser lärare på inkludering och exkludering av elever i behov av särskilt stöd?
Metod och material: Jag har genomfört kvalitativa intervjuer med sex lärare som arbetar på fem olika skolor i
olika typer av områden. Intervjusvaren har analyserats och kategoriserats. Materialet har bestått av tidigare
forskning inom det specialpedagogiska området samt olika styrdokument.
Resultat: Ingen av lärarna anser att de lyckas tillämpa en skola för alla i deras undervisning. De anser att de inte
räcker till och att de hade behövt mer resurser, tid och utbildning. Lärarna gör olika anpassningar efter elever i
behov av särskilt stöd så som material, rastvakter, klassrummets organisering och individualiserad bedömning
men de anser att de hade behövt göra mer. Alla lärarna tror att särskilda undervisningsgrupper ibland kan vara
befogat men att en elev ändå behöver ha kvar den sociala gemenskapen i en klass.
Betydelse för läraryrket: Diskussionen kring ”en skola för alla” är aktuell och viktig. I styrdokumenten står det
klart och tydligt att varje elev har rätt att få det stöd som behövs för att han/hon ska klara målen. Varje lärare
möter i sitt yrke elever med olika behov och ska tillgodose dessa. Denna studie kan bringa mer stoff till debatten
och visa på lärares tankar och arbete i den vardagliga verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Falck, Lisa
Keywords
inkludering
en skola för alla
särskilt stöd
exk
Language
sv