• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verklighet eller utopi? - en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om en skola för alla och särskilt stöd

Sammanfattning
Huvudfrågor: Hur ser lärare på begreppet ”en skola för alla” och hur anser de att det fungerar i praktiken? Hur beskriver lärare att de arbetar med elever i behov av särskilt stöd? Hur ser lärare på inkludering och exkludering av elever i behov av särskilt stöd? Metod och material: Jag har genomfört kvalitativa intervjuer med sex lärare som arbetar på fem olika skolor i olika typer av områden. Intervjusvaren har analyserats och kategoriserats. Materialet har bestått av tidigare forskning inom det specialpedagogiska området samt olika styrdokument. Resultat: Ingen av lärarna anser att de lyckas tillämpa en skola för alla i deras undervisning. De anser att de inte räcker till och att de hade behövt mer resurser, tid och utbildning. Lärarna gör olika anpassningar efter elever i behov av särskilt stöd så som material, rastvakter, klassrummets organisering och individualiserad bedömning men de anser att de hade behövt göra mer. Alla lärarna tror att särskilda undervisningsgrupper ibland kan vara befogat men att en elev ändå behöver ha kvar den sociala gemenskapen i en klass. Betydelse för läraryrket: Diskussionen kring ”en skola för alla” är aktuell och viktig. I styrdokumenten står det klart och tydligt att varje elev har rätt att få det stöd som behövs för att han/hon ska klara målen. Varje lärare möter i sitt yrke elever med olika behov och ska tillgodose dessa. Denna studie kan bringa mer stoff till debatten och visa på lärares tankar och arbete i den vardagliga verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31573
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31573_1.pdf (498.2Kb)
Datum
2012
Författare
Falck, Lisa
Nyckelord
inkludering
en skola för alla
särskilt stöd
exk
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV