Matens mervärden – en studie av hur mervärden uttrycks språkligt i svensk matreklam
Sammanfattning
I den här uppsatsen har jag gjort en kvalitativ undersökning av vilka potentiella mervärden som uttrycks i nio annonser från mattidningen Buffé. Genom att undersöka förekomsterna av en rad språkliga företeelser, däribland värdeord, har jag också kartlagt hur framställningen av dessa mervärden går till rent språkligt. Undersökningen visar att de potentiella mervärden som uttrycks inte alltid står i direkt relation till produkten, och att annonserna överlag innehåller rätt lite saklig information om såväl produkternas innehåll som deras ursprung. Den visar alltså att språkliga uttryck inte bara används för att beskriva själva varorna fördelaktigt, utan också för att måla upp annonsvärldar kring dem. I dessa världar skapas och uttrycks ofta nya mervärden som läsaren erbjuds ta del av genom att köpa varan.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Kandidatuppsats, 15 hp
Svenska språket
HT 2012
Handledare: Inga-Lill Grahn
Examinator: Maja Lindfors
Fil(er)
Datum
2013-02-13Författare
Färnstrand, Elin
Nyckelord
värdeord
emotiva ord
mervärden
livsmedelsreklam
reklam
Språk
swe