• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

EXPRESARSE SIN MIEDO A EQUIVOCARSE - Un estudio sobre el uso de los juegos de foro en la enseñanza de español como lengua extranjera

Abstract
Målet med denna uppsats är att visa hur forumspel kan användas som ett pedagogiskt verktyg som förbättrar inlärningen av spanska studerat som ett utländskt språk. Många elever uttrycker rädsla inför att prata på de språk de läser, de är rädda för att säga fel, för att lärarna ska rätta dem och för att göra bort sig inför sina klasskamrater. Uppkomsten av forumspel kan härledas tillbaka till forumteatern, ett koncept utvecklat av brasilianaren Augosto Boal, som använde det som ett medel för frigörande från förtryck. I Sverige, och framför allt i skolans värld, är begreppet forumspel det som fått fäste. Denna metod har utvecklats av Katrin Byréus och är mer anpassat för arbete med elever. Metoden som använts i uppsatsen är kvalitativ och består av en analys av hur jag har jobbat med forumspel i praktiken, för att undersöka vad man kan få ut av att applicera metoden på en grupp elever. Uppsatsen består också av en närläsning av texter som behandlar forumspel, men också användning av drama i språkundervisningen generellt. Utifrån den gemensamma europeiska referensramen för språk (MCER) samt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (Lpo94) motiveras användningen av forumspel inom språkundervisning. Därutöver används böcker och artiklar som behandlar undervisning i spanska mer generellt, bland andra Arno Giovanninis böcker Profesor en acción, 1, 2 y 3. De viktigaste resultaten som framkommer i uppsatsen är att forumspel är ett mycket användbart verktyg i språkundervisningen, eftersom det verkar för att eleverna utvecklar sin kommunikativa förmåga samt även användandet av sitt kroppsspråk. Utöver detta kan forumspel bidra till att etablera ett tillåtande klimat i klassrummet där eleverna inte är rädda för att begå misstag då de uttrycker sig på målspråket.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/32487
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
View/Open
student essay (640.6Kb)
Date
2013-03-06
Author
Runsten Swärd, Åsa
Keywords
enseñanza de español
destreza oral
juego de foro
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2012-096
Language
spa
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV