EXPRESARSE SIN MIEDO A EQUIVOCARSE - Un estudio sobre el uso de los juegos de foro en la enseñanza de español como lengua extranjera
Sammanfattning
Målet med denna uppsats är att visa hur forumspel kan användas som ett pedagogiskt verktyg som förbättrar inlärningen av spanska studerat som ett utländskt språk. Många elever uttrycker rädsla inför att prata på de språk de läser, de är rädda för att säga fel, för att lärarna ska rätta dem och för att göra bort sig inför sina klasskamrater.
Uppkomsten av forumspel kan härledas tillbaka till forumteatern, ett koncept utvecklat av brasilianaren Augosto Boal, som använde det som ett medel för frigörande från förtryck. I Sverige, och framför allt i skolans värld, är begreppet forumspel det som fått fäste. Denna metod har utvecklats av Katrin Byréus och är mer anpassat för arbete med elever.
Metoden som använts i uppsatsen är kvalitativ och består av en analys av hur jag har jobbat med forumspel i praktiken, för att undersöka vad man kan få ut av att applicera metoden på en grupp elever. Uppsatsen består också av en närläsning av texter som behandlar forumspel, men också användning av drama i språkundervisningen generellt. Utifrån den gemensamma europeiska referensramen för språk (MCER) samt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet (Lpo94) motiveras användningen av forumspel inom språkundervisning. Därutöver används böcker och artiklar som behandlar undervisning i spanska mer generellt, bland andra Arno Giovanninis böcker Profesor en acción, 1, 2 y 3.
De viktigaste resultaten som framkommer i uppsatsen är att forumspel är ett mycket användbart verktyg i språkundervisningen, eftersom det verkar för att eleverna utvecklar sin kommunikativa förmåga samt även användandet av sitt kroppsspråk. Utöver detta kan forumspel bidra till att etablera ett tillåtande klimat i klassrummet där eleverna inte är rädda för att begå misstag då de uttrycker sig på målspråket.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2013-03-06Författare
Runsten Swärd, Åsa
Nyckelord
enseñanza de español
destreza oral
juego de foro
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2012-096
Språk
spa