• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur uppfattar studenter övergången mellan gymnasiala och akademiska studier?

Sammanfattning
I propositionen Den öppna högskolan (2001) anger regeringen som mål att 50% av en årskull ska påbörja högre studier före 25 års ålder. En konsekvens av denna målsättning är att en mer heterogen studentgrupp än tidigare återfinns på högskolan och att skillnaderna mellan studenternas förkunskaper kan vara stora. Studenter med bristande förkunskaper från gymnasieskolan kan uppleva stadieövergången till högre studier som problematisk. Syftet med min uppsats är att få svar på hur studenter på högskolan uppfattar stadieövergången mellan gymnasiala och akademiska studier och göra en jämförelse mellan studenter med svenska som förstaspråk respektive andraspråk. Jag har undersökt vilka problem studenterna stött på och vilket stöd de erhållit samt om Språkverkstaden kan vara ett stöd i denna stadieövergång. För att få svar på mina frågor har jag genomfört en enkätundersökning, där respondenterna är 100 andraterminsstudenter på fakulteten Lärande och samhälle på Malmö högskola. 50 av respondenterna har svenska som sitt förstaspråk och 50 ett annat språk än svenska som förstaspråk. Undersökningens resultat visar att 54 % av respondenterna uppfattar stadieövergången som svår i varierande grad och att det inte är någon större skillnad mellan de två respondentgruppernas uppfattningar. De problem som studenterna har upplevt är främst bristande förkunskaper från gymnasiet, ökat ansvarstagande och svårigheter med det akademiska skrivandet. Studenter med annat språk än svenska som förstaspråk uppfattar dessa problemområden som mindre problematiska än de som har svenska som sitt förstaspråk. Respondenterna redovisar att de har fått stöd i stadieövergången av lärare och kurskamrater, men många upplever också att de saknat det stöd de anser sig behöva för att klara sina studier. Även om svårigheterna vid stadieövergången uppfattas som stora av många av respondenterna är det bara en bråkdel som besökt Språkverkstaden. Som skäl anger en majoritet att de saknat information om verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Specialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk, fördjupningskurs SSA133 Vt 2012 Handledare: Sören Andersson Tore Otterup
URL:
http://hdl.handle.net/2077/32540
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
gupea_2077_32540_1.pdf (821.4Kb)
Datum
2013-03-12
Författare
Helg Granbom, Anna
Nyckelord
stadieövergång
breddad rekrytering
Språkverkstäder
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV