• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Användarorienterad informationsdesign - En ansats mot ett nytt intranät i Mölndals stad

User-oriented Information Design - Towards a new intranet in the municipality of Mölndal

Sammanfattning
En användarorienterad ansats till design av intranät svarar mot behovet av att skapa ett användbart arbetsverktyg som stödjer användarnas behov i deras vardagliga arbetssituationer. Användarnas beteende kan betraktas ur ett helhetsperspektiv med speciell fokusering på de sammanhängande teman som är behov, inhämtning och användning av information. Syftet med den här studien är att genom en kvalitativ undersökning av intranätanvändarnas behov, inhämtning och användning av information presentera en ansats till designimplikationer för ett nytt intranät. Vår undersökning genomfördes i Mölndals stad, den till invånarantalet tredje största kommunen i Västra Götalandsregionen. Studien visade på tre vanliga informationsbehov; omvärldsbevakning, dokument samt behovet av att kunna hitta rätt person för att erhålla viss information. Informationsinhämtningen kännetecknades av återkommande informationskällor, hög tillförlitlighet till information inom staden, utbredd användning av personliga kontakter samt aktiv informationssökning, dock existerade även passiv inhämtning. Information användes framför allt som en vägledning för hur ett visst arbete skulle göras, underbygga egna dokument eller skapa bredare förståelse för en viss kontext. Studien visade även på förekomsten av isolerade informationsöar inom organisationen samt skillnader i medvetenhet mellan inomförvaltlig nivå och utomförvaltlig nivå rörande var i organisationen personer och information kunde lokaliseras. De huvudsakliga slutsatser som drogs utifrån dessa underbyggande frågor var att intranätet bör ge en god översikt av medarbetare och deras kompetenser, ha stöd för kommunikation, ge vägledning åt användaren i form av dokument och tydlig struktur, bör erbjuda ökad åtkomst till information över förvaltningsgränser och stödja återkommande informationsbehov.
Övrig beskrivning
Höstterminen 2006
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3373
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_3373_1.pdf (822.5Kb)
Datum
2007-04-25
Författare
Enocksson, Mattias
Holmquist, Hannes
Nyckelord
intranät
användarorientering
informationsbeteende
informationsbehov
design
Serie/rapportnr.
Report ( IT University of Göteborg
2007:6
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV