• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IT för Lärare & Föräldrar – Kommunikation mellan skolor och skolbarns föräldrar i SDN Tynnered

Abstract
Bakgrund: Idag finns krav på skolorna från beslutsförfattare att sänka kostnader genom att överge förlegade kommunikationsrutiner samt krav på informationstillgänglighet om barnens skolgång från föräldrar. Tynnered i Göteborgs kommun har idag 9 grundskolor med 3600 elever och stadsdelen har nu en önskan att utreda vilka önskemål föräldrarna har angående digitaliserade kommunikationsmöjligheter med deras barns skola. Syfte: Syftet med vår uppsats är att beskriva vilka önskemål om digitala tjänster det finns bland föräldrar till elever i stadsdelen Tynnered. Vi ämnar undersöka detta genom en enkätundersökning för att sedan göra en bedömning om hur en implementering av ett nytt IT-stöd skulle komma att påverka skolverksamhetens anställda. Slutligen kommer vi att utreda vad stadsdelen bör ha i åtanke vid ett framtida utvecklande av ett nytt IT-stöd för stadsdelens skolor. Avgränsningar: Vi kommer inte att fördjupa oss i praktiska teorier angående utformning av hemsidor och gränssnitt då denna uppsats inte har som syfte att skapa en prototyp av ett nytt ITstöd för skolorna i Tynnered. Metod: Merparten av materialet i denna uppsats bygger på primärdata i form av en enkätundersökning där respondenterna bestod av föräldrar till barn boende i stadsdelen Tynnered. Även intervjuer utfördes under uppsatsarbetet med berörda lärare i stadsdelen. Den sekundärdata som återfinns i uppsatsen är hämtad från litteratur och tidskrifter samt genom sökande i databaser och på Internet. I analysen återknyts det empiriska resultatet med relevant teori tillsammans med uppsatsförfattarnas egna åsikter. Slutsatser: Det är uppenbart efter att enkätundersökningen är genomförd att ett nytt IT-stöd för skolorna i Tynnered var mycket populärt bland elevernas föräldrar. Överlag har gensvaret varit mycket positivt och samtliga av de föreslagna tjänsterna i enkäten och även fler därtill visade sig vara önskvärda bland föräldrarna. Det finns dock risk för att ett nytt IT-stöd blir kontraproduktivt om det inte sköts på ett riktigt sätt. Vi tror att om Tynnered ska erfara endast de positiva aspekterna med ett nytt IT-stöd bör fokus ligga på kontroll, uppdatering och enkelhet.
Other description
Höstterminen 2006
URI
http://hdl.handle.net/2077/3374
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
SSYSM_IA7400_V07_Lundin,Oskar;Roashan,Farhad_IT för Lärare o Föräldrar.pdf (346.0Kb)
Date
2007-04-25
Author
Lundin, Oscar
Roashan, Farhad
Series/Report no.
Report / IT University of Göteborg
2006:107
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV