IT för Lärare & Föräldrar – Kommunikation mellan skolor och skolbarns föräldrar i SDN Tynnered
Abstract
Bakgrund:
Idag finns krav på skolorna från beslutsförfattare att sänka kostnader genom att
överge förlegade kommunikationsrutiner samt krav på informationstillgänglighet om
barnens skolgång från föräldrar. Tynnered i Göteborgs kommun har idag 9
grundskolor med 3600 elever och stadsdelen har nu en önskan att utreda vilka
önskemål föräldrarna har angående digitaliserade kommunikationsmöjligheter med
deras barns skola.
Syfte:
Syftet med vår uppsats är att beskriva vilka önskemål om digitala tjänster det finns
bland föräldrar till elever i stadsdelen Tynnered. Vi ämnar undersöka detta genom en
enkätundersökning för att sedan göra en bedömning om hur en implementering av ett
nytt IT-stöd skulle komma att påverka skolverksamhetens anställda. Slutligen
kommer vi att utreda vad stadsdelen bör ha i åtanke vid ett framtida utvecklande av ett
nytt IT-stöd för stadsdelens skolor.
Avgränsningar:
Vi kommer inte att fördjupa oss i praktiska teorier angående utformning av hemsidor
och gränssnitt då denna uppsats inte har som syfte att skapa en prototyp av ett nytt ITstöd
för skolorna i Tynnered.
Metod:
Merparten av materialet i denna uppsats bygger på primärdata i form av en
enkätundersökning där respondenterna bestod av föräldrar till barn boende i
stadsdelen Tynnered. Även intervjuer utfördes under uppsatsarbetet med berörda
lärare i stadsdelen. Den sekundärdata som återfinns i uppsatsen är hämtad från
litteratur och tidskrifter samt genom sökande i databaser och på Internet. I analysen
återknyts det empiriska resultatet med relevant teori tillsammans med
uppsatsförfattarnas egna åsikter.
Slutsatser:
Det är uppenbart efter att enkätundersökningen är genomförd att ett nytt IT-stöd för
skolorna i Tynnered var mycket populärt bland elevernas föräldrar. Överlag har
gensvaret varit mycket positivt och samtliga av de föreslagna tjänsterna i enkäten och
även fler därtill visade sig vara önskvärda bland föräldrarna. Det finns dock risk för
att ett nytt IT-stöd blir kontraproduktivt om det inte sköts på ett riktigt sätt. Vi tror att
om Tynnered ska erfara endast de positiva aspekterna med ett nytt IT-stöd bör fokus
ligga på kontroll, uppdatering och enkelhet.
Other description
Höstterminen 2006
Date
2007-04-25Author
Lundin, Oscar
Roashan, Farhad
Series/Report no.
Report / IT University of Göteborg
2006:107
Language
swe