• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IT för Lärare & Föräldrar – Kommunikation mellan skolor och skolbarns föräldrar i SDN Tynnered

Sammanfattning
Bakgrund: Idag finns krav på skolorna från beslutsförfattare att sänka kostnader genom att överge förlegade kommunikationsrutiner samt krav på informationstillgänglighet om barnens skolgång från föräldrar. Tynnered i Göteborgs kommun har idag 9 grundskolor med 3600 elever och stadsdelen har nu en önskan att utreda vilka önskemål föräldrarna har angående digitaliserade kommunikationsmöjligheter med deras barns skola. Syfte: Syftet med vår uppsats är att beskriva vilka önskemål om digitala tjänster det finns bland föräldrar till elever i stadsdelen Tynnered. Vi ämnar undersöka detta genom en enkätundersökning för att sedan göra en bedömning om hur en implementering av ett nytt IT-stöd skulle komma att påverka skolverksamhetens anställda. Slutligen kommer vi att utreda vad stadsdelen bör ha i åtanke vid ett framtida utvecklande av ett nytt IT-stöd för stadsdelens skolor. Avgränsningar: Vi kommer inte att fördjupa oss i praktiska teorier angående utformning av hemsidor och gränssnitt då denna uppsats inte har som syfte att skapa en prototyp av ett nytt ITstöd för skolorna i Tynnered. Metod: Merparten av materialet i denna uppsats bygger på primärdata i form av en enkätundersökning där respondenterna bestod av föräldrar till barn boende i stadsdelen Tynnered. Även intervjuer utfördes under uppsatsarbetet med berörda lärare i stadsdelen. Den sekundärdata som återfinns i uppsatsen är hämtad från litteratur och tidskrifter samt genom sökande i databaser och på Internet. I analysen återknyts det empiriska resultatet med relevant teori tillsammans med uppsatsförfattarnas egna åsikter. Slutsatser: Det är uppenbart efter att enkätundersökningen är genomförd att ett nytt IT-stöd för skolorna i Tynnered var mycket populärt bland elevernas föräldrar. Överlag har gensvaret varit mycket positivt och samtliga av de föreslagna tjänsterna i enkäten och även fler därtill visade sig vara önskvärda bland föräldrarna. Det finns dock risk för att ett nytt IT-stöd blir kontraproduktivt om det inte sköts på ett riktigt sätt. Vi tror att om Tynnered ska erfara endast de positiva aspekterna med ett nytt IT-stöd bör fokus ligga på kontroll, uppdatering och enkelhet.
Övrig beskrivning
Höstterminen 2006
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3374
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
SSYSM_IA7400_V07_Lundin,Oskar;Roashan,Farhad_IT för Lärare o Föräldrar.pdf (346.0Kb)
Datum
2007-04-25
Författare
Lundin, Oscar
Roashan, Farhad
Serie/rapportnr.
Report / IT University of Göteborg
2006:107
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV