• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares syn på lärande - och att använda museum som alternativ lärandemiljö

Abstract
Sammanfattning: Vårt syfte är att undersöka lärares syn på lärande, genom att utgå från deras syn på museum som alternativ lärandemiljö. Vi har i undersökningen intervjuat nio historielärare som undervisar på högstadiet i olika delar av Storgöteborg. Lärarna i undersökningen är över lag positiva till att använda museum i undervisningen även om de inte gör det i så hög grad. Anledningen till att lärarna väljer bort museibesök är att tiden och kostnaden som ett museibesök tar i anspråk, inte väger upp det positiva med ett besök. I resultatet kan vi se att lärare tänker olika om begreppet lärande och vad det innebär att lära sig något. Vi ser också hur lärarna förhåller sig till lärande under museibesök. Vissa menar att lärande är att memorera faktakunskaper, medan andra menar att man kan fördjupa och befästa tidigare kunskaper genom upplevelser under ett museibesök, och att detta är en del av lärandeprocessen. Genomgående kan man dock konstatera, att lärarna menar att eleverna får med sig känslor och minnen från ett museibesök, som leder till att deras kunnande fördjupas. I undersökningen beskrivs olika faktorer som spelar in i lärandeprocessen. Dessa faktorer är: guiden, den fysiska miljön och lärarnas engagemang. Som blivande lärare är det här ett intressant område att reflektera över. Hur förhåller jag/vi oss till lärande, hur det sker och i vilken lärandemiljö? Hur vill/kan jag/vi använda museibesök i min/vår undervisning för att elevernas lärandeprocess ska fortsätta?
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33755
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_33755_1.pdf (451.4Kb)
Date
2013
Keywords
Historieundervisning
lärande
lärandemiljö
musei
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV