• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares syn på lärande - och att använda museum som alternativ lärandemiljö

Sammanfattning
Sammanfattning: Vårt syfte är att undersöka lärares syn på lärande, genom att utgå från deras syn på museum som alternativ lärandemiljö. Vi har i undersökningen intervjuat nio historielärare som undervisar på högstadiet i olika delar av Storgöteborg. Lärarna i undersökningen är över lag positiva till att använda museum i undervisningen även om de inte gör det i så hög grad. Anledningen till att lärarna väljer bort museibesök är att tiden och kostnaden som ett museibesök tar i anspråk, inte väger upp det positiva med ett besök. I resultatet kan vi se att lärare tänker olika om begreppet lärande och vad det innebär att lära sig något. Vi ser också hur lärarna förhåller sig till lärande under museibesök. Vissa menar att lärande är att memorera faktakunskaper, medan andra menar att man kan fördjupa och befästa tidigare kunskaper genom upplevelser under ett museibesök, och att detta är en del av lärandeprocessen. Genomgående kan man dock konstatera, att lärarna menar att eleverna får med sig känslor och minnen från ett museibesök, som leder till att deras kunnande fördjupas. I undersökningen beskrivs olika faktorer som spelar in i lärandeprocessen. Dessa faktorer är: guiden, den fysiska miljön och lärarnas engagemang. Som blivande lärare är det här ett intressant område att reflektera över. Hur förhåller jag/vi oss till lärande, hur det sker och i vilken lärandemiljö? Hur vill/kan jag/vi använda museibesök i min/vår undervisning för att elevernas lärandeprocess ska fortsätta?
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/33755
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_33755_1.pdf (451.4Kb)
Datum
2013
Nyckelord
Historieundervisning
lärande
lärandemiljö
musei
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV