• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Magisteruppsatser (Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Magisteruppsatser (Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Generation Y - En studie om hur dagens unga vuxna skall ledas

Abstract
Syftet med denna uppsats är att ge en ökad förståelse för hur dagens unga medarbetare skall ledas i det dagliga arbetet och vad som motiverar dem att arbeta. I uppsatsen kommer ämnet Generation Y diskuteras och huruvida det går att tala om den gruppen människor som en kategori eller inte. Generation Y är en populär benämning på de unga vuxna som är födda mellan åren 1984-1994. Under avsnittet tidigare forskning och teoretiska perspektiv kommer Generation Y presenteras närmare med de egenskaper som anses vara typiska för de som tillhör den. Tre ledarskapsteorier presenteras för att ge en ökad förståelse för de begrepp som används i studien. Även en kortare beskrivning av den svenska arbetsmarknaden kommer att presenteras. Uppsatsen är en explorativ studie med en kvalitativ metod. Det empiriska materialet består av fem mycket löst strukturerade intervjuer som har genomförts med unga vuxna som arbetar, eller nyligen har arbetat, under säsongkontrakt på Liseberg. Intervjuerna transkriberades och kategoriserades, resultatet presenterades sedan under fyra huvudkategorier. Studien visade att de unga vuxna var arbetsvilliga och lojala men behövde vägledning och var i behov av ständig feedback. För att leda de unga vuxna på bästa möjliga sätt behövs en närvarande och coachande ledare som visar tillit och låter de anställda utvecklas. Ledning på detaljnivå bör undvikas då den unga generationen anställda når bäst resultat under frihet. Slutligen visar också studien på svårigheter vad gäller användning av begreppet Generation Y.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/34416
Collections
  • Magisteruppsatser (Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
gupea_2077_34416_1.pdf (552.9Kb)
Date
2013-11-14
Author
Johansson, Adam
Keywords
Generation Y
ledarskap
motivation
kommunikation
feedback
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV