• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Magisteruppsatser (Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Magisteruppsatser (Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Generation Y - En studie om hur dagens unga vuxna skall ledas

Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att ge en ökad förståelse för hur dagens unga medarbetare skall ledas i det dagliga arbetet och vad som motiverar dem att arbeta. I uppsatsen kommer ämnet Generation Y diskuteras och huruvida det går att tala om den gruppen människor som en kategori eller inte. Generation Y är en populär benämning på de unga vuxna som är födda mellan åren 1984-1994. Under avsnittet tidigare forskning och teoretiska perspektiv kommer Generation Y presenteras närmare med de egenskaper som anses vara typiska för de som tillhör den. Tre ledarskapsteorier presenteras för att ge en ökad förståelse för de begrepp som används i studien. Även en kortare beskrivning av den svenska arbetsmarknaden kommer att presenteras. Uppsatsen är en explorativ studie med en kvalitativ metod. Det empiriska materialet består av fem mycket löst strukturerade intervjuer som har genomförts med unga vuxna som arbetar, eller nyligen har arbetat, under säsongkontrakt på Liseberg. Intervjuerna transkriberades och kategoriserades, resultatet presenterades sedan under fyra huvudkategorier. Studien visade att de unga vuxna var arbetsvilliga och lojala men behövde vägledning och var i behov av ständig feedback. För att leda de unga vuxna på bästa möjliga sätt behövs en närvarande och coachande ledare som visar tillit och låter de anställda utvecklas. Ledning på detaljnivå bör undvikas då den unga generationen anställda når bäst resultat under frihet. Slutligen visar också studien på svårigheter vad gäller användning av begreppet Generation Y.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/34416
Samlingar
  • Magisteruppsatser (Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
Fil(er)
gupea_2077_34416_1.pdf (552.9Kb)
Datum
2013-11-14
Författare
Johansson, Adam
Nyckelord
Generation Y
ledarskap
motivation
kommunikation
feedback
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV