Generation Y - En studie om hur dagens unga vuxna skall ledas
Abstract
Syftet med denna uppsats är att ge en ökad förståelse för hur dagens unga medarbetare skall ledas i
det dagliga arbetet och vad som motiverar dem att arbeta. I uppsatsen kommer ämnet Generation Y
diskuteras och huruvida det går att tala om den gruppen människor som en kategori eller inte.
Generation Y är en populär benämning på de unga vuxna som är födda mellan åren 1984-1994.
Under avsnittet tidigare forskning och teoretiska perspektiv kommer Generation Y presenteras
närmare med de egenskaper som anses vara typiska för de som tillhör den. Tre ledarskapsteorier
presenteras för att ge en ökad förståelse för de begrepp som används i studien. Även en kortare
beskrivning av den svenska arbetsmarknaden kommer att presenteras.
Uppsatsen är en explorativ studie med en kvalitativ metod. Det empiriska materialet består av fem
mycket löst strukturerade intervjuer som har genomförts med unga vuxna som arbetar, eller nyligen
har arbetat, under säsongkontrakt på Liseberg. Intervjuerna transkriberades och kategoriserades,
resultatet presenterades sedan under fyra huvudkategorier.
Studien visade att de unga vuxna var arbetsvilliga och lojala men behövde vägledning och var i
behov av ständig feedback. För att leda de unga vuxna på bästa möjliga sätt behövs en närvarande
och coachande ledare som visar tillit och låter de anställda utvecklas. Ledning på detaljnivå bör
undvikas då den unga generationen anställda når bäst resultat under frihet. Slutligen visar också
studien på svårigheter vad gäller användning av begreppet Generation Y.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-11-14Author
Johansson, Adam
Keywords
Generation Y
ledarskap
motivation
kommunikation
feedback
Language
swe