Visar titlar:
Visas titlar 1-20 av 146
-
’’Alla ska känna sig välkomna. Alla är vi olika’’. En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner om makt, normer och diskriminering inom den egna verksamheten.
(2022)Studien utgår från poststrukturalistisk teori och undersöker förskollärares reflektioner och beskrivningar av deras verksamhet och arbete med barnen utifrån begreppen normer, makt och diskriminering. Kvalitativa ... -
Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie om alternativ och kompletterande kommunikation utifrån kunskap och inkludering
(2020)Förskolan omfattar åldersgrupperna ett till sex år, detta innebär att barnen befinner sig i olika utvecklingsfaser där den kommunikativa förmågan skiljer sig åt. Det finns bland annat barn med annat modersmål än svenska, ... -
Att hålla TAKK vid liv
(2020)AbstractWithin the Swedish education program for preschool teachers, the Swedish National Agency for Education advocates for higher forms of didactics. Arguably this means that there should be different methods used by the ... -
”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan
(2020-06)Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ... -
Att trolla med knäna
(2020) -
Är flerspråkighet en levande del av verksamheten? En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av och arbete med flerspråkighet.
(2022)Denna studie tar ansats i en kvalitativ studie som metod. Det med avsikt att få en djupare förståelse och en inblick i förskollärarnas arbete med flerspråkighet. Frågeställningar som besvaras och ska undersökas ... -
”Det är svårt med genus”
(2020)Studien utgår från ett normkritiskt perspektiv där syftet är att undersöka hur sex förskollärare tolkar, förstår och förhåller sig till begreppet genus. Genom våra tre frågeställningar bearbetas dels hur förskollärarna ... -
Barn i behov av stöd och anpassning. Förskollärarnas syn på odiagnostiserade barn i behov av stöd och anpassning.
(2022)Intentionen med studien är att lyfta tillvägagångssätten med barn i behov av stöd och anpassningar i förskolans verksamhet utan ett fokus på diagnostiserade barn. Vid utformning av studiens forskningsområde framkom det ... -
“Barnen ska få oändligt med möjligheter i stället för begränsningar." Förskollärares uppfattningar om genusperspektivet i förskolan.
(2022)Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna talar om arbetet med genusperspektiv i deras verksamheter och vilka utmaningar förskollärarna upplever. Studien motiveras utifrån tidigare forskning som visar att ... -
Barnkonventionen och jämlikhet i förskolan. En tolkningsfråga?
(2022)Vi vill med vår studie undersöka hur arbetet med jämlikhet och Barnkonventionen tolkas och gestaltas av förskollärare i olika delar av Sverige. Vi ställer även frågan om förskollärarna har påverkats av Barnkonventionen ... -
Barns delaktighet i samlingen
(2020)Samlingen är en aktivitet som i många förskolor är förgivettagen där barns delaktighet riskerar att hamna i bakgrunden. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur förskolläraren kan utforma samlingen så att ... -
Barns interaktion och lärande i en analog och i en digital kugghjulsaktivitet i förskolan
(2020)Digitaliseringen i samhället har ökat de senaste åren, vilket också medför en ny syn på hur lärande kan ske. Detta märks även i förskolans värld, där barnen ska ges förutsättningar att kunna vara aktiva samhällsmedborgare ... -
Barns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musik
(2020-06)Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För ... -
Barns verbala språkutveckling i den sociala och fysiska miljön
(2020)AbstractDenna studiessyfte är att belysa vilken roll den socialaoch fysiska miljönspelar förbarns verbalaspråkutveckling i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av den kvalitativa intervjustudie ...