• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Visar titeln 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Visar titeln
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Visar titeln
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visar titlar:

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

Sortera efter:

Ordning:

Resultat:

Visas titlar 1-20 av 146

  • Titel
  • Publiceringsdatum
  • Inmatningsdatum
  • stigande
  • fallande
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • ’’Alla ska känna sig välkomna. Alla är vi olika’’. En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner om makt, normer och diskriminering inom den egna verksamheten. 

      Brandt, Carolina; Eirén, Denise; Lindholm, Jennifer (2022)
      Studien utgår från poststrukturalistisk teori och undersöker förskollärares reflektioner och beskrivningar av deras verksamhet och arbete med barnen utifrån begreppen normer, makt och diskriminering. Kvalitativa ...
    • Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie om alternativ och kompletterande kommunikation utifrån kunskap och inkludering 

      Herlet, Jennifer; Löfgren, Roxana (2020)
      Förskolan omfattar åldersgrupperna ett till sex år, detta innebär att barnen befinner sig i olika utvecklingsfaser där den kommunikativa förmågan skiljer sig åt. Det finns bland annat barn med annat modersmål än svenska, ...
    • Att anamma ett interkulturellt förhållningssätt: 

      Al-Abas, Mohamad Momo; Alsafe, Jassin; Aykut, Melek (2020)
    • Att hålla TAKK vid liv 

      Hohmann, Dominique; Hinnawi, Yazin; Hamzé, Yosra (2020)
      AbstractWithin the Swedish education program for preschool teachers, the Swedish National Agency for Education advocates for higher forms of didactics. Arguably this means that there should be different methods used by the ...
    • ”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan 

      Berg, Viktoria; Bengtsson, Malin; Berggren Bahtiri, Vera (2020-06)
      Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ...
    • Att möta nyanlända barn i förskolan - en intervjustudie 

      Jönsson, Jill; Haverinen, Pirjo (2013)
    • Att trolla med knäna 

      Toft, Annie; Martinsson, Johanna; Sjöholm, Julia (2020)
    • Är flerspråkighet en levande del av verksamheten? En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av och arbete med flerspråkighet. 

      Jusufi, Defina; Kudra, Adna; Rezk, Joanna (2022)
      Denna studie tar ansats i en kvalitativ studie som metod. Det med avsikt att få en djupare förståelse och en inblick i förskollärarnas arbete med flerspråkighet. Frågeställningar som besvaras och ska undersökas ...
    • ”Det är svårt med genus” 

      Sundström, Amanda; Strömberg, Emma; Svenberg, Jenny (2020)
      Studien utgår från ett normkritiskt perspektiv där syftet är att undersöka hur sex förskollärare tolkar, förstår och förhåller sig till begreppet genus. Genom våra tre frågeställningar bearbetas dels hur förskollärarna ...
    • Ålderns betydelse för barns möjligheter till makt i förskolans vardag 

      Ekberg, Eva-Lotta; Falk, Linda (2013)
    • Barn i behov av stöd och anpassning. Förskollärarnas syn på odiagnostiserade barn i behov av stöd och anpassning. 

      Eriksson, Elin; Høvring Olausson, Ida; Lekvall, Towa (2022)
      Intentionen med studien är att lyfta tillvägagångssätten med barn i behov av stöd och anpassningar i förskolans verksamhet utan ett fokus på diagnostiserade barn. Vid utformning av studiens forskningsområde framkom det ...
    • “Barnen ska få oändligt med möjligheter i stället för begränsningar." Förskollärares uppfattningar om genusperspektivet i förskolan. 

      Nordlander, Carolinn; Jansson, Sofia (2022)
      Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna talar om arbetet med genusperspektiv i deras verksamheter och vilka utmaningar förskollärarna upplever. Studien motiveras utifrån tidigare forskning som visar att ...
    • Barnkonventionen och jämlikhet i förskolan. En tolkningsfråga? 

      Pettersson, Elina; Rahro, Rozbe; Rudbo, Jesper (2022)
      Vi vill med vår studie undersöka hur arbetet med jämlikhet och Barnkonventionen tolkas och gestaltas av förskollärare i olika delar av Sverige. Vi ställer även frågan om förskollärarna har påverkats av Barnkonventionen ...
    • Barns delaktighet i samlingen 

      Stjernström, Marcus (2020)
      Samlingen är en aktivitet som i många förskolor är förgivettagen där barns delaktighet riskerar att hamna i bakgrunden. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur förskolläraren kan utforma samlingen så att ...
    • Barns interaktion och lärande i en analog och i en digital kugghjulsaktivitet i förskolan 

      Göransson Säfwenberg, Charlotte; Tashevska, Marta; Vuckovic, Mirela (2020)
      Digitaliseringen i samhället har ökat de senaste åren, vilket också medför en ny syn på hur lärande kan ske. Detta märks även i förskolans värld, där barnen ska ges förutsättningar att kunna vara aktiva samhällsmedborgare ...
    • Barns kunskaper om skräp. Deras medvetenhet om hållbar utveckling i närmiljön 

      Nielsen, Christina; Persson, Margareta (2011)
    • Barns läs- och skrivstimulering i förskolan - En kvalitativ studie om barns skriftspråksstimulering i de gyllene åren 

      Bayat Bayatani, Parvaneh; Holmgren, Pia (2011)
    • Barns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musik 

      Andersson, Maria (2020-06)
      Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För ...
    • Barns tillträde. En studie om förskollärares förhållningssätt och möjligheter att skapa tillfällen för barns inflytande och delaktighet i förskolans vardag 

      Beckman, Elisabeth; Eriksson, Carina (2013)
    • Barns verbala språkutveckling i den sociala och fysiska miljön 

      Muminovic, Alma; Lateef, Sameerah; Mitenkova, Alissa (2020)
      AbstractDenna studiessyfte är att belysa vilken roll den socialaoch fysiska miljönspelar förbarns verbalaspråkutveckling i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av den kvalitativa intervjustudie ...

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV
       

       

      Visa

      VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

      Mitt konto

      Logga inRegistrera dig

      DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
      gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
      Theme by 
      Atmire NV