Flerspråkighet i förskolan. En kvalitativ studie om hur pedagoger främjar barns andraspråksutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan
Sammanfattning
Syftet med studien var att ta reda på hur pedagoger främjar barns andraspråksutveckling i den mångfaldiga förskolan. Mina frågor var: Vad innebär ett språkutvecklande förhållningssätt till flerspråkiga barn? Vilka resurser finns att tillgå samt används av pedagogerna i arbetet för barns språkutveckling ?
Undersökningen gjordes med kvalitativa intervjuer med sex utbildade förskolelärare. Resultatet visade att pedagoger har ett positivt förhållningsätt till barns modersmålsamverkan med deras andraspråksutveckling. En del pedagoger är även uppmärksamma på barns egna kulturs betydelse för andraspråksutvecklingen. I mitt resultat framkom också att pedagogernas främsta arbetssätt för språkutveckling är samtal i vardagliga situationer. Pedagogernas engagemang i barnens lek har också en stor betydelse för där har pedagogerna en stor möjlighet att bemöta barns olika förutsättningar. Utöver samtal arbetar pedagogerna med sånger, rim och ramsor och sagoläsning. Konkretisering av dessas innehåll är ett vanligt förekommande arbetsätt hos pedagogerna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-01-28Författare
Young Cho, Eun
Nyckelord
modersmål
flerspråkig
förskolan
språkutveckling
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
VT13-IPS-12 U/V ULV LAU925
Språk
swe