Visa enkel post

dc.contributor.authorWahlberg, Elisabeth
dc.date.accessioned2014-03-31T09:20:16Z
dc.date.available2014-03-31T09:20:16Z
dc.date.issued2014-03-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35556
dc.description.abstractBakgrund Jag har i mitt yrke som förskollärare sett att det finns stora skillnader på förskolor hur pedagoger bemöter och förhåller sig till barn. I denna uppsats ville jag studera vad hos pedagoger som påverkar att alla barn ska få en utvecklande och lärande miljö utifrån deras olika behov. Jag valde att särskilt inrikta mig på de tysta och tillbakadragna barnen i förskolan för de är en grupp som jag anser att de inte uppmärksammas tillräckligt, vare sig i litteraturen eller i praktiken. Syfte Syfte med denna studie är att undersöka vad vald litteratur säger om betydelsen av pedagogers bemötande och förhållningssätt för de tysta och försiktiga barnens utveckling i förskolan. Resultat Denna studie visar att pedagogens förhållningssätt och bemötande har stor betydelse för de tysta och tillbakadragna barnens möjlighet till delaktighet och utvecklande av social kompetens. Genom att personlen har kunskap och förståelse för tysta och tillbakadragna barns beteende, kan man uppmärksamma när de behöver stöd vilket ger större möjlighet till lärande.sv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT13 IPS03 PDGX62sv
dc.subjectbemötandesv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjecttysta barnsv
dc.subjectförsiktiga barnsv
dc.titleBetydelsen av pedagogens bemötande och förhållningssätt för tysta och försiktiga barns utveckling i förskolan. En litteraturstudie.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post