• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mångfaldsverksamhet i grundskolan - En kvalitativ studie om

Sammanfattning
Syfte Syftet med mitt arbete är att studera dels lärares och dels arabisktalande elevers uppfattningar om undervisningen. Ett särskilt fokus riktas mot språkets betydelse och språkutveckling. Centrala frågeställningar är: • Vilka hinder och möjligheter framkommer i lärares och elevers utsagor om hur språkutvecklande undervisningen organiseras och bedrivs? • Vilka önskemål framförs från lärare och elever när det gäller undervisningens utformning, det vill säga hur skulle de vilja att ”det såg ut”? Metod Jag har använt mig av en kvalitativ metod i form av intervjuer för att genomföra undersökningen och uppnå mitt syfte. Intervjuerna genomfördes i en mångkulturell låg och mellanstadieskola. Jag intervjuade tre SVA- lärare, en modersmålslärare i arabiska, tre klasslärare och tolv arabisktalande elever. Resultat Undersökningen visade att språkkunskap är viktigt för inlärning i de olika ämnena. Alla lärare jag intervjuade visade en positiv attityd till flerspråkighet. Ett samarbete mellan olika lärare är ett önskemål och anses gynnsamt för elevers språkutveckling. Både modersmålsundervisningen och svenska som andraspråksundervisningen är viktiga för eleverna med utländsk bakgrund. Eleverna är medvetna om modermålets betydelse för sin utveckling i skolan. Några elever nämnde något om identitet, kultur och släkt och några andra kopplade modersmålet till ämnesinlärning. Vissa elever önskar att instruktioner kunde förklaras på arabiska för att man skulle förstå hur man jobbar på svenska oavsett vilket ämne man jobbar med. Det är viktigt att tillägna sig språkliga kunskaper i båda språken och jobba parallellt med dem. Att använda sitt modersmål som tankeredskap, gör att det blir enklare att utveckla ett andraspråk.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/35561
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_35561_1.pdf (251.3Kb)
Datum
2014-03-31
Författare
Zayat, Sawsan
Nyckelord
språk
språkutveckling
flerspråkighet
arabiska som modersmål
svenska som andraspråk
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
HT13 IPS11 LAU925
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV