dc.contributor.author | Olin, Anette | |
dc.contributor.author | Lander, Rolf | |
dc.contributor.author | Blossing, Ulf | |
dc.contributor.author | Nehez, Jaana | |
dc.contributor.author | Gyllander, Lisbeth | |
dc.date.accessioned | 2014-04-16T11:59:43Z | |
dc.date.available | 2014-04-16T11:59:43Z | |
dc.date.issued | 2014-04 | |
dc.identifier.isbn | 978-91-86857-08-0 (pdf) | |
dc.identifier.isbn | 978-91-86857-09-7 (print-on-demand) | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/35663 | |
dc.description.abstract | I denna rapport, som tagits fram i samarbete mellan Helsingborgs stad och Göteborgs universitet, presenteras en uppföljning av kommunens satsning på att införa processledare på alla skolor och förskolor i ett av Helsingborgs verksamhetsområden. En kartläggning har genomförts av initieringen och nuläget i satsningen och mer specifikt har svar sökts på frågorna:
• Hur är processledarnas arbete organiserat?
• Hur styrs arbetet?
• Vilka uppgifter arbetar processledare med?
I en enkätundersökning till alla skolor och förskolor i området framkommer att betydelsen av processledarnas arbete i denna fas inte i någon stor utsträckning påverkat lärarnas arbete i klassrummen men däremot uppmärksammas en skillnad i lärarnas mötespraktik. I gruppintervjuer med alla rektorer och förskolechefer redogörs för vad processledarna arbetat med. Främst har arbetet rört mikroprocesser, såsom handledning vid pedagogiska diskussioner, men det finns ett önskemål om att processledarna i större utsträckning ska arbeta med makroprocesser, såsom ledning av strategiskt skolutvecklingsarbete. Intressant är att rektorer och förskolechefer har olika åsikter om nyttan av att ha processledare i sina organisationer. En del ser dem som ett hot mot det egna ledarskapet och en del som viktiga för att åstadkomma förbättring i sina verksamheter. | sv |
dc.format.extent | 42 sidor | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.publisher | Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | sv |
dc.relation.ispartofseries | RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 5 | sv |
dc.subject | processledare | sv |
dc.subject | förändringsagenter | sv |
dc.subject | utvecklingsledare | sv |
dc.subject | organisationsutveckling | sv |
dc.subject | kapacitetsupplevelse | sv |
dc.title | Processledare för skolutveckling. Uppföljning av införandet av processledare i ett verksamhetsområde i Helsingborg. | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.type.svep | report | sv |
dc.contributor.organization | Göteborgs universitet | sv |
dc.contributor.organization | University of Gothenburg | sv |