Processledare för skolutveckling. Uppföljning av införandet av processledare i ett verksamhetsområde i Helsingborg.
Abstract
I denna rapport, som tagits fram i samarbete mellan Helsingborgs stad och Göteborgs universitet, presenteras en uppföljning av kommunens satsning på att införa processledare på alla skolor och förskolor i ett av Helsingborgs verksamhetsområden. En kartläggning har genomförts av initieringen och nuläget i satsningen och mer specifikt har svar sökts på frågorna:
• Hur är processledarnas arbete organiserat?
• Hur styrs arbetet?
• Vilka uppgifter arbetar processledare med?
I en enkätundersökning till alla skolor och förskolor i området framkommer att betydelsen av processledarnas arbete i denna fas inte i någon stor utsträckning påverkat lärarnas arbete i klassrummen men däremot uppmärksammas en skillnad i lärarnas mötespraktik. I gruppintervjuer med alla rektorer och förskolechefer redogörs för vad processledarna arbetat med. Främst har arbetet rört mikroprocesser, såsom handledning vid pedagogiska diskussioner, men det finns ett önskemål om att processledarna i större utsträckning ska arbeta med makroprocesser, såsom ledning av strategiskt skolutvecklingsarbete. Intressant är att rektorer och förskolechefer har olika åsikter om nyttan av att ha processledare i sina organisationer. En del ser dem som ett hot mot det egna ledarskapet och en del som viktiga för att åstadkomma förbättring i sina verksamheter.
Publisher
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
View/ Open
Date
2014-04Author
Olin, Anette
Lander, Rolf
Blossing, Ulf
Nehez, Jaana
Gyllander, Lisbeth
Keywords
processledare
förändringsagenter
utvecklingsledare
organisationsutveckling
kapacitetsupplevelse
Publication type
report
ISBN
978-91-86857-08-0 (pdf)
978-91-86857-09-7 (print-on-demand)
Series/Report no.
RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
5
Language
swe