• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Smör, olja eller margarin?

Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring matfett

Abstract
Debatten om matfett är ständigt aktuell och i stort sett dagligen så matas vi med olika aktörers åsikter om vilket fett som är att föredra. Ska vi äta omättat eller mättat fett? Vilket matfett är det mest hälsosamma? Fokus i denna studie har varit att synliggöra den professionella pedagogens förhållningssätt till matfett och vilka olika strategier som lärare i hem- och konsumentkunskap har använt sig av i sin undervisning relaterat till matfett. Studiens syfte var att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskapslärares skilda förhållningssätt relaterat till matfett i undervisningen med utgångspunkt i perspektiven hälsa, ekonomi och miljö. Studien bygger på kvalitativa intervjuer samt observationer med lärare i hem- och konsumentkunskap på högstadiet. Resultatet av studien visar att hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt relaterat till matfett utifrån de tre perspektiven är att hälsa och miljö tar minst plats i undervisningen medan ekonomiperspektivet tar störst plats. Studien visar också att debatten i vårt samhälle om matfett relaterat till hälsa och miljö inte har samma genomslagskraft i hem- och konsumentkunskapsundervisningen. Lärarnas ekonomiska förutsättningar styr vilka strategier lärarna använder sig av gällande undervisning om matfett i skolan, vilket kan innebära att elever inte får den likvärdiga utbildning som de har rätt till.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36172
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
VT14-15.pdf (283.0Kb)
Date
2014-06-26
Author
Wallin, Katarina
Keywords
Hem- och konsumentkunskap
lärarroll
matfett
hälsa
ekonomi
miljö
Series/Report no.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-15
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV