• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Smör, olja eller margarin?

Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring matfett

Sammanfattning
Debatten om matfett är ständigt aktuell och i stort sett dagligen så matas vi med olika aktörers åsikter om vilket fett som är att föredra. Ska vi äta omättat eller mättat fett? Vilket matfett är det mest hälsosamma? Fokus i denna studie har varit att synliggöra den professionella pedagogens förhållningssätt till matfett och vilka olika strategier som lärare i hem- och konsumentkunskap har använt sig av i sin undervisning relaterat till matfett. Studiens syfte var att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskapslärares skilda förhållningssätt relaterat till matfett i undervisningen med utgångspunkt i perspektiven hälsa, ekonomi och miljö. Studien bygger på kvalitativa intervjuer samt observationer med lärare i hem- och konsumentkunskap på högstadiet. Resultatet av studien visar att hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt relaterat till matfett utifrån de tre perspektiven är att hälsa och miljö tar minst plats i undervisningen medan ekonomiperspektivet tar störst plats. Studien visar också att debatten i vårt samhälle om matfett relaterat till hälsa och miljö inte har samma genomslagskraft i hem- och konsumentkunskapsundervisningen. Lärarnas ekonomiska förutsättningar styr vilka strategier lärarna använder sig av gällande undervisning om matfett i skolan, vilket kan innebära att elever inte får den likvärdiga utbildning som de har rätt till.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36172
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
VT14-15.pdf (283.0Kb)
Datum
2014-06-26
Författare
Wallin, Katarina
Nyckelord
Hem- och konsumentkunskap
lärarroll
matfett
hälsa
ekonomi
miljö
Serie/rapportnr.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-15
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV