Smör, olja eller margarin?
Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring matfett
Sammanfattning
Debatten om matfett är ständigt aktuell och i stort sett dagligen så matas vi med olika aktörers
åsikter om vilket fett som är att föredra. Ska vi äta omättat eller mättat fett? Vilket matfett är
det mest hälsosamma? Fokus i denna studie har varit att synliggöra den professionella
pedagogens förhållningssätt till matfett och vilka olika strategier som lärare i hem- och
konsumentkunskap har använt sig av i sin undervisning relaterat till matfett. Studiens syfte
var att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskapslärares skilda förhållningssätt
relaterat till matfett i undervisningen med utgångspunkt i perspektiven hälsa, ekonomi och
miljö. Studien bygger på kvalitativa intervjuer samt observationer med lärare i hem- och
konsumentkunskap på högstadiet. Resultatet av studien visar att hem- och
konsumentkunskapslärares förhållningssätt relaterat till matfett utifrån de tre perspektiven är
att hälsa och miljö tar minst plats i undervisningen medan ekonomiperspektivet tar störst
plats. Studien visar också att debatten i vårt samhälle om matfett relaterat till hälsa och miljö
inte har samma genomslagskraft i hem- och konsumentkunskapsundervisningen. Lärarnas
ekonomiska förutsättningar styr vilka strategier lärarna använder sig av gällande undervisning
om matfett i skolan, vilket kan innebära att elever inte får den likvärdiga utbildning som de
har rätt till.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2014-06-26Författare
Wallin, Katarina
Nyckelord
Hem- och konsumentkunskap
lärarroll
matfett
hälsa
ekonomi
miljö
Serie/rapportnr.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-15
Språk
swe