• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simundervisningens utmaningar

en kvalitativ intervjustudie om idrottslärares upplevelser av simundervisning för årskurs 4-6

Abstract
Bakgrund: I samband med den nya läroplanen Lgr 11 ingår kursmålet simning under rörelse i det centrala innehållet. Simningen har där fått en ännu mer framskjutande roll då elever redan i årskurs 1-3 skall få undervisning i lekar och rörelse i vatten och få träning i att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge. Elever i årskurs 6 ska kunna simma 200m varav 50m i ryggläge för att nå det lägsta kunskapsmålet E i ämnet Idrott och Hälsa. Syfte: Syftet med studien var att undersöka idrottslärares upplevelser av simundervisning i årskurs 4-6 och vad idrottslärare upplever som viktiga faktorer för att kunna genomföra undervisningen. Metod: Fyra stycken intervjuer med lärare som har behörighet i Idrott och Hälsa har genomförts. Resultat: Samtliga informanter tyckte att kunna simma var en livsviktig kunskap och att alla elever ska få möjlighet att lära sig att simma i skolan. Eftersom simningen är ett kunskapsmål som måste tränas på annan plats än på skolan upplevde samtliga informanter att det varje läsår finns en viss oro hur själva simundervisningen skall kunna genomföras för årskurs 1-6 med tanke på tid, ekonomi, tillgång till simhall och personal. Slutsats: Faktorer som ligger utanför själva simundervisningen och idrottslärarens möjlighet att påverka kan till stor del vara avgörande för hur simundervisningen genomförs på respektive skola.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36201
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_36201_1.pdf (486.4Kb)
Date
2014-06-26
Author
Hamrin, Midde
Keywords
Simundervisning
simkunnighet
skola
idrott och hälsa
education
school
swimming
Series/Report no.
Idrott och häls
VT 14-14
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV