• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simundervisningens utmaningar

en kvalitativ intervjustudie om idrottslärares upplevelser av simundervisning för årskurs 4-6

Sammanfattning
Bakgrund: I samband med den nya läroplanen Lgr 11 ingår kursmålet simning under rörelse i det centrala innehållet. Simningen har där fått en ännu mer framskjutande roll då elever redan i årskurs 1-3 skall få undervisning i lekar och rörelse i vatten och få träning i att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge. Elever i årskurs 6 ska kunna simma 200m varav 50m i ryggläge för att nå det lägsta kunskapsmålet E i ämnet Idrott och Hälsa. Syfte: Syftet med studien var att undersöka idrottslärares upplevelser av simundervisning i årskurs 4-6 och vad idrottslärare upplever som viktiga faktorer för att kunna genomföra undervisningen. Metod: Fyra stycken intervjuer med lärare som har behörighet i Idrott och Hälsa har genomförts. Resultat: Samtliga informanter tyckte att kunna simma var en livsviktig kunskap och att alla elever ska få möjlighet att lära sig att simma i skolan. Eftersom simningen är ett kunskapsmål som måste tränas på annan plats än på skolan upplevde samtliga informanter att det varje läsår finns en viss oro hur själva simundervisningen skall kunna genomföras för årskurs 1-6 med tanke på tid, ekonomi, tillgång till simhall och personal. Slutsats: Faktorer som ligger utanför själva simundervisningen och idrottslärarens möjlighet att påverka kan till stor del vara avgörande för hur simundervisningen genomförs på respektive skola.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36201
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_36201_1.pdf (486.4Kb)
Datum
2014-06-26
Författare
Hamrin, Midde
Nyckelord
Simundervisning
simkunnighet
skola
idrott och hälsa
education
school
swimming
Serie/rapportnr.
Idrott och häls
VT 14-14
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV