Elevers upplevelse av feedback från lärare på konstnärlig kandidatutbildning i musik, inriktning improvisation på HSM
Abstract
Studien utgör en del av ett projekt för att undersöka
arbetsmiljön för elever på konstnärlig kandidatutbildning i musik, inriktning
improvisation på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Studiens syfte är
att undersöka upplevelser av feedback från lärarna under utbildningen. Data
insamlades genom semistrukturerade intervjuer med sju elever i tre årskurser
och analyserades med induktiv tematisk analys utifrån metoden critical
incident technique. Eleverna upplever att mål och syfte med uppgifter ofta är
oklara och att feedback på skolan brister i både kvantitet och kvalitet.
Feedbacken saknar ofta den specificitet som forskning visar är viktig.
Eleverna önskar att lärarna tydligare uttrycker sina åsikter. Utöver
frågeställningarna berörs funderingar om identitet och initiativtagande.
Uppsatsen avslutas med förslag på reflektionsämnen, riktade till lärarna.
Degree
Student essay