• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En öppen skolmiljö. Stänger dörren för kränkningar - en intervjustudie om gymnasieelevers uppfattning om trygghet i skolmiljö

Sammanfattning
Syftet: Syftet med uppsatsen är att få svar på hur kränkning kan se ut på de yrkesinriktade programmen. Hur elever uppfattar kränkningar inom deras program, och hur tycker de att skolan ska agera för att motverka kränkningar. Hur stor del har skolmiljön och könens roll för att motverka kränkningar och mobbning. Metoden: Metoden vi valde var kvalitativ med halvstrukturerade intervjuer, för att på så sätt komma närmare informanterna och deras erfarenheter gällande kränkningar och mobbning inom skolans lokaler. För att få svar på detta intervjuade vi åtta elever inom fyra olika yrkesprogram. Två elever på Handelsprogrammet, två stycken på Restaurang- och livsmedelsprogrammet. En elev med inriktning mot el samt tre elever på Byggprogrammet. Informanterna var utvalda av deras lärare på respektive skola. En av studiens resultat som vi kom fram till var, ju tidigare en lärare ser till att klassen blir sammansvetsad som grupp och ser varje elev som en individ, desto lättare blir samarbetet som grupp och alla blir accepterade som de är. Detta kom fram under de intervjuer vi gjorde med elever som går tredje och sista året på gymnasiet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36997
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_36997_1.pdf (197.7Kb)
Datum
2014-09-22
Författare
Lindborg, Ellen
Spikare, Mathias
Nyckelord
gymnasieelever
kränkningar
mobbning
värdegrunder
Serie/rapportnr.
Kandidatuppsats
VT14-IPS-04 LAU450
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV